Da Zoom-feberen raste

Tirsdag 22. og onsdag 23. november er det Zoom-finale på Mono. Ja, Zoom! De holder fortsatt på. Denne saken skrev jeg da interessen for splitter nye norske indieband var på topp i 2001 – og Zoom, Bylarm og Urørt satt med definisjonsmakta.

THE JESSICA FLETCHERS

(Mer om The Jessica Fletchers og Perfect Pop Records her.)

The Jessica Fletchers er ett av nesten 800 band som gjerne vil spille på Bylarm neste år. I går spilte de på Zoom – en annen snarvei til popstjernehimmelen.

Bransjefestivalen Bylarm, konsertserien Zoom og NRK Petres «Urørt»-prosjekt er i ferd med å ta over de store plateselskapenes jobb som talentspeidere.

– Zoom og Bylarm fungerer som utstillingsvinduer for norsk musikk – selv om det føles som å stå utstilt i zoologisk hage, ler Thomas Innstø.

22-åringen er vokalist i The Jessica Fletchers, som i går kveld feide unna konkurransen på den første kvelden i sesongavslutningen av Zoom. Bandet, som har base i Oslo og Drammen, håper også å sjarmere by:Larm med sin energiske 60-tallspop – inspirert av grupper som The Kinks og The Tables.

Optimistisk gitarist
Men Bylarm-konkurransen er knallhard. The Jessica Fletchers er bare én av nesten 800 artister som vil spille på den fire dager lange festivalen. Til sammenligning får EMI Norsk rundt 350-500 demoer i året. Virgin Records Norway, hjemmet til ferske suksesser som Lene Marlin og Sondre Lerche, får 500-1000 demoer i året.

– Veien frem mot suksess kan virke lang, men den kan også være kort. Når Babel Fish fikk 100.000 kroner for å spille inn et album, kan det like gjerne skje med oss. Men vi fortsetter å spille selv om vi bare selger ti eksemplarer av våre plater, fortsetter Innstø.

Han er vokalist, gitarist og optimist. For der pendelen er i ferd med å svinge fra jubel til sorg på musikkbransjens tinder har grasrota tro på fremtiden. Ingen merker dette sterkere enn Bylarm og Zoom.

– Bylarm og Zoom er viktige arenaer for artister som ønsker å ta karrièren et steg videre og komme i kontakt med managere, plateselskaper, presse – hele musikkbransjen, mener Jarle Savio, festivalsjef for Bylarm 2002.

Bylarm har plukket ut 70 finalister, og tidlig i desember offentliggjøres listen over hvilke artister som slipper til.

Tidligere har Briskeby, BigBang, Tungtvann og Kings of Convenience overbevist platebransjen på Bylarm. Og siden Zoom neste år vies sceneplass under Bylarm, har The Jessica Fletchers flere muligheter til å nå frem.

Urørt
Bylarm er mest populært, men heller ikke Zoom klager over interessen.

– Responsen fra artister som ønsker å være med er helt enorm; i år har vi fått et sted mellom 200 og 400 henvendelser, opplyser Claes Olsen, daglig leder på So What!.

I tillegg har Zoom-spillestedene i Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø mottatt til sammen rundt 100 henvendelser fra håpefulle musikere.

Ugress spilte også på Zoom i går, og er allerede lovet en rolle under Bylarm på bakgrunn av NRK Petres «Urørt»-prosjekt – der bergenserne nylig ble kåret til «månedens demo».

– Du må spille ute for å bli kjent, og Bylarm og Zoom er to gode muligheter til dette, mener Gisle Martens Meyer.

Han er hovedmannen i det klubborienterte bandet, som bruker elementer som sampling, scratching, breakbeats og filmmusikk. Nå arbeider han med å få distribusjon for platen E-pipe, som er gitt ut på eget selskap.

– Nytteløst
The Jessica Fletchers gjorde det samme som Ugress; ga ut en plate på egen hånd. I 1997 kom albumet I Can Shoot You From Here, fulgt opp med en EP på miniselskapet Perfect Pop Records i fjor.

For kvintetten kaster ikke lenger bort tiden på å sende demoer til de store plateselskapene. Er de interessert, får selskapene komme til bandet – ikke omvendt.

– Tidlig i karrieren sendte vi inn en demo til rundt ti forskjellige plateselskaper, men vi fikk ikke et eneste svar. Det er nytteløst å arbeide på den måten; det viktigste er å spille gode konserter og la jungeltelegrafen gjøre jobben, tror vokalist Innstø.

– Men hvorfor i alle dager har dere tatt navnet etter en av tidenes dårligste detektimer?

– Ingen liker «Jessica Fletcher», men alle husker navnet.

Undersak – Trend: kassegitar
Tar du snittet av de de 800 demoene Bylarm har mottatt, får du en 20 år gammel kassegitargutt fra Bergen: Med andre ord Sondre Lerche.

– Suksessen til Kings of Convenience og Sondre Lerche har skapt en bølge, og gjort det lukrativt å selge kassegitarer i Bergen. Neste år vil vi trolig se mye techno i kjølvannet av Röyksopp, tror Bylarms festivalsjef Jarle Savio.

Ledelsen vokter sine finalekandidater, men snakker gjerne om de generelle trendene som rører seg i musikklivet i Norge. Og nå er rocken tilbake for alvor.

– Da techno og raveparties var på høyden på 90-tallet, var det flaut å gå rundt med gitarkasse. Skal vi dømme etter demoene vi får, er gitarrocken tilbake, sier Erlend Mogård-Larsen, daglig leder i Bylarm.

Grovt sett kan demoene deles i tre hovedkategorier:

* Powerpop med fuzzgitar og trist vokal, inspirert av amerikanske Foo Fighters.

* Hiphop på dialekt fra hele landet, inspirert av Tungtvann.

* Melankolsk viserock, inspirert av Kings of Convenience og Sondre Lerche.

Savio og Mogård-Larsen understreker at de er på jakt etter det originale, så disse trendene blir neppe like synlige under vinterens By:Larm.

Fakta – Zoom (anno 2001)
* Konsertserie for band uten platekontrakt, som startet i 1996.
* Et samarbeid mellom So What! i Oslo, Checkpoint Charlie i Stavanger, Hulen i Bergen, Veita Scene i Trondheim, Blå Rock i Tromsø og Klubb Alternativ i Bodø.
* To av årets Zoom-band får spille i London og dra på norgesturné med et engelsk band i februar/mars 2002.
* Tidligere Zoom-navn: Madrugada, Bigbang, Jaga Jazzist, Seven, Bogus Blimp, Perculator, The Chairs.

Fakta – Bylarm (anno 2001)
* Etablert i 1998. Inspirert av utenlandske bransjekonsepter som In The City i Storbritannia og South By Southwest i USA.
* Bylarm Seminar er en fagkonferanse på dagtid, mens Bylarm Live er en festival med fokus på nye, lovende talenter.
* Arrangeres neste år i Kristiansand 7.-10. mars.
* Tidligere Bylarm-navn: Briskeby, BigBang, Tungtvann, Kings of Convenience, Röyksopp, Atakama.

2 kommentar

  1. […] er nytt og gammelt fra den norske undergrunnen i form av WE, Kåre João og The Jessica Fletchers, samt sterke amerikanske navn som Rival Schools, Les Savy Fav og Bobby Conn. Slik kunne jeg […]

  2. […] Borgan, mens Fusel Music består av akademistudenter med bakgrunn fra det kabaretaktige rockebandet Bogus Blimp – som det også blir mulig å se musikkvideoer med. Og la oss ikke glemme Next Life, som ifølge […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: