Øyvinds julekalender, luke 9: Tor Bomann-Larsen

Norge mistet en av sine beste tegneserieskapere da Tor Bomann-Larsen meldte overgang til biografier. Her er min anmeldelse av hans kunstneriske gjennombrudd. Mer her.

Tor Bomann-Larsen
1905 – Duellen på Hesselø
Cappelen 1985, ny utgave 2005
5/6

Tor Bomann-Larsens første tegneseriealbum til glede for nye lesere.

Listen over Tegneserie-Norges tapte talenter er lang: Knut Nærum, Lars Elling, Mikael Holmberg, Jens K. Styve, Eirik Ildahl, Siri Dokken. Alle har lagt tegneseriemediet bak seg til fordel for mer lukrative og ærefulle karrierevalg. Det største tapet er kanskje den senere så feterte biografen Tor Bomann-Larsen, som fra 1985 til 1990 var en av Norges ypperste serieskapere.

1905 – Duellen på Hesselø kom ut i 1985, i anledning 80-årsmarkeringen for unionsoppløsningen med Sverige, og relanseres nå av Cappelen. Bomann, som var kunstnernavnet, var allerede kjent som illustratør og satirisk tegner, og skapte en aldri så liten sensasjon da han med suveren satirisk brodd fortalte den egentlige historien om hvordan danske prins Carl ble til Kong Haakon VII av Norge.

Albumet gir klare signaler om Bomann-Larsens senere arbeid, gjennomsyret som det er av fascinasjonen for kongelige, skisport, nasjonalfølelse og den ferske nasjonens utpostrolle som «Europas Mongolia». Dette er temaer som har gjennomsyret hans senere arbeid, enten det har vært tegneserier, barnebøker eller biografier.

1905-albumet har utvilsomt tålt tidens tann. Bomann-Larsen er en strålende tegner, med en ekspressiv og svært morsom svart/hvitt-strek – inspirert av franske giganter som Jacques Tardi og Didièr Comes. Han forteller morsomt og levende, men historien får ikke helt vinger å fly med når den bare får utfolde seg over 39 sider. Prisen på 198 kroner er i stiveste laget, og forlaget har ikke tatt seg råd til å rette opp noen språklige bommerter fra originalversjonen.

Nå er dette bare første del av en albumtrilogi om nasjonen Norges første leveår, og Bomann-Larsen når de store høyder i Fridtjof & Hjalmar (1986) og Drama i Bayern (1987). Dessverre har Cappelen ingen planer om å relansere disse, så derfor må en antikvariatjakt anbefales på det varmeste.

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.

Reklamer

4 kommentar

  1. […] Sproing ble for første gang delt ut i 1988, og den gang gikk prisen til Tor Bomann-Larsens Drama i Bayern og Carl Barks‘ «Donald Duck: I det gamle Persia». Det er Norsk […]

  2. […] fram Corto-bysten laget av Kjell Grette Christensen​, mens Steffen Kverneland​, Lars Fiske​, Tor Bomann-Larsen​​ og nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre​ også snakker ut om sitt forhold til den italienske […]

  3. […] tegneserieskapere, som Jason, Steffen Kverneland, Tor Ærlig, Frode Øverli, Lise Myhre, Lene Ask, Tor Bomann-Larsen, Karine Haaland, Mette K. Hellenes og altså Drabant av undertegnede og Mikael […]

  4. […] Tor Bomann-Larsen – Adolfs menn: Fem fortellinger fra det tredje riket (1990).  Bomann retter blikket mot tysk aristokrati og militarisme, som muliggjorde Adolf Hitlers […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggere like this: