GZAs to sverd

Raekwon brukte 14 år på den vellykkede oppfølgeren til Only Built 4 Cuban Linx... Det tok GZA/Genius bare sju år å følge opp Liquid Swords, men resultatet ble ikke like vellykka. Her er mine anmeldelser av ener’n og toer’n.

Genius/GZA
Liquid Swords
Geffen/MCA 1995

Dette er den fjerde soloplata fra New York-gruppa Wu-Tang Clan på under ett år. Genius debuterte allerede i 1989 med Words from the Genius, som ikke akkurat satte musikkverdenen på hodet.

Genius’ andre soloplate, Liquid Swords, var ment å være den første soloplata fra Wu-Tang Clan, men plata har tatt svært lang tid å sette sammen. Dette forklarer kanskje at den blekner i forhold til gruppas forrige soloutspill, Raekwons utrolige Only Built 4 Cuban Linx…

Liquid Swords bruker dialog fra en japanske samuraifilmen Shogun Assassin til å skape stemning, og Genius sammenligner sin tunge og sine rim med samuraiens sverd.

Genius er utvilsomt en av de mer oppfinnsomme og dyktigste av dagens rappere, men dessverre svikter den musikalske og tematiske helheten litt denne gangen, tross mange gode låter [2011-kommentar: Dette høres jo helt forrykt ut i dag, men husk at jeg sammenlignet med Cuban Linx som bare kom noen måneder tidligere]. Tross alt er dette likevel en av årets bedre, harde hiphop-plater. Nå håper vi på en ny plate med hele Wu-Tang Clan snart.

Opprinnelig publisert i Klassekampen.

GZA/Genius
Legend of the Liquid Sword
MCA/Universal 2002
3/6

I den store strømmen av soloplater fra rapperne i Wu-Tang Clan siden midten av 90-tallet står tre album igjen som påler: Only Built 4 Cuban Linx av Raekwon, Supreme Clientele av Ghostface Killah og Liquid Swords av GZA/Genius. Sistnevnte var en mørk, mystisk samling minimalistisk hiphop, bygget rundt dialog fra en filmatisering av samuraitegneserien Lone Wolf and Cub, der GZA viste at tungen hans var minst like skarp som samuraienes sverd.

Derfor er spenningen stor når GZA tar opp tråden på sitt fjerde soloalbum, men som oppfølgere flest når ikke Legend of the Liquid Sword opp til originalen. «I was born with the mic in my hand», rapper GZA på «Auto Bio» – og for fans av mannens tette, presise og metaforrike stil er det godt å høre at han fortsatt er like skarp.

Men albumet er samtidig såpass opphengt i Wu-tradisjoner at det blir vel innadvendt for dem som ikke føler seg hjemme i Wu-universet. Produksjonen er i hovedsak ved RZA-disippelen Arabian Knight, hjulpet av fallende stjerner som Jaz-O, RZA, DJ Muggs og Mathematics – og selv om de har ivaretatt noe av den klaustrofobiske og mystiske stemningen fra Liquid Swords er dette ikke i nærheten av å bli det albumet vi trenger for å gjenopprette styrken i Wu-Tang Clan.

Opprinnelig publisert i Dagsavisen.

(Mer Wu-Tang Clan her , her , her, her , her, her og her.)

 

Én kommentar

  1. […] er riktignok snakk om den beste halvparten, Raekwon, Ghostface Killah, GZA/Genius og Method Man, så dette er ingen booking man skal kimse av. Men selve navet i Wu-hjulet, The RZA, […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: