Les en tegneserieroman

Nå som tegneserier endelig er definert som høykultur (jeg trodde for øvrig dikotomien høykultur/lavkultur var sendt på skraphaugen for lengst?), er det noen og enhver som har store hull i høykulturdannelsen sin. Dermed er det på høy tid at du kaster deg over noen tegneserieromaner.

Denne saken skrev jeg i Ny Tid, i forbindelse med at Hollywood i økende grad gikk etter historiene, og ikke figurene, i sine tegneseriefilmatiseringer.

Rockestjernen Ray er utbrent, uten evne til å puste liv i solokarrieren, men så faller han pladask for Lily. Steve er Rays største fan, plaget av konspiranoia og tung medisinering, og lei av å vente på en ny plate fra sin helt. Rays jakt på Lily og Steves jakt på Ray fører alle til Little Piggy Diner, der Caprice jakter på kjærligheten og Phoebe akkurat har funnet faren sin.

Du har neppe hørt om amerikaneren Alex Robinson, men mannen omtales nå som den amerikanske tegneseriens svar på Robert Altman. I de omfattende serieromanene Box Office Poison (608 sider) og Tricked (320 sider) imponerer han med god dialog, store og fargerike rollegallerier og en særegen evne til å sjonglere hverdagslige utfordringer med skjebnetunge tilfeldigheter. Samtidig er han med på å bryte ny mark for tegneserieromanen.

Begrepet tegneserieroman oppsto i USA allerede på 1970-tallet, men de siste årene har det kommet en stri strøm av omfangsrike tegneserier som virkelig gjør ære på begrepet. Tidligere var det vanlig å publisere lengre tegneserier på såpeoperavis, som evigvarende føljetonger i hefter eller antologier, før de først flere år senere ble samlet mellom to permer – hvis etterspørselen forsvarte det. I dag er det langt vanligere å gå rett for bokhyllene, og det med stor suksess. I USA økte omsetningen for «graphic novels» fra 75 til 250 millioner dollar fra 2001 til 2005.  Tricked solgte for eksempel hele 10.000 eksemplarer i løpet av noen få uker.

Samtidig er historien nå i ferd med å bli like viktig som figurene når Hollywood kaster seg over tegneseriene. Der tegneseriebaserte filmer tidligere bare lånte figuren og skjelettet av en historie, er flere av dagens filmatiseringer mest opptatt av å bevare seriens stemning og historie: Science fiction-filmen V for vendetta, Daniel Clowes’ Ghost World, gangsterfilmen Road to Perdition, David Cronenbergs A History of Violence, sørkoreanske Oldboy, American Splendor, From Hell og Sin City – alle er overraskende trofaste mot tegneseriene de er basert på.

Så hva sitter du og venter på? En hel verden med strålende fortellinger venter på deg i neste seriebutikk. Dersom Alex Robinson ikke frister, går du for Persepolis av Marjane Satrapi, Blankets av Craig Thompson, Berlin av Jason Lutes, Jimmy Corrigan av Chris Ware, Palomar av Gilbert Hernandez eller Locas av Jaime Hernandez. For eksempel, for dette vil trolig bare bli begynnelsen…

Én kommentar

  1. Glad for å hjelpe. Bare så det er sagt: Jeg elsker Blankets og har lest litt av hvert av andre tegneserier. Det er definitivt høykultur!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: