Lenge leve Optimal Press

Svenske Optimal Press har røket på en lei baksmell og måtte invitere til sjokksalg for å redde økonomien – og forlaget. Dessverre hadde ikke forlegger Ingemar Bengtsson kapasitet til å ta i mot norske bestillinger (portoutgiftene fører til at vinninga går opp i spinninga), så kjøp heller seriene til fullpris via Capris.no hvis du vil hjelpe.

Katalogen anbefales på det varmeste, for Optimal er ett av de viktigste nordiske tegneserieforlagene. Mer om forlagets serieskapere her.

1. Bergens Tidende-sak fra 2002.

Hverdagsrealisme og selvbiografi står i høysetet hos det ypperlige svenske tegneserieforlaget Optimal Press.

Med unntak som Martin Kellermans Rocky og Charlie Christensens Arne And er nyere svenske tegneserier fortsatt upløyd mark i Norge. Da finner du ikke en bedre oppdatering enn Optimal Press’ ferske serieantologi Allt för konsten 3.

Det er en 200 siders nordisk antologi med bidrag fra Norge (Jason, Christopher Nielsen og Jens K. Styve), Island, Danmark og Finland, samt serier fra forlagets egen stall svenske serieskapere. Og siden oppstarten i 1991 har forlagssjef Ingemar Bengtsson bygd opp en imponerende katalog.

Ungdomsskoletid
Optimal Press oversatte Jason til svensk allerede i 1996, og har også gjort en uvurderlig innsats ved å gjøre finske serieskapere som Kati Kovács og Pentti Otsamo tilgjengelig for skandinaviske lesere, men det er forlagets oppbygging av en særegen svensk tegneserietradisjon – der hverdagsrealismen og selvbiografien står sterkt – som er viktigst.

Der norsk serieflora i dag er dominert av avisserier og sporadiske hefteutgivelser, har Optimal Press satset tungt på lengre verk.

Optimals viktigste serieskapere i dag er Daniel Ahlgren, Åsa Grennvall og David Liljemark. Ahlgren har vært med Optimal siden starten og viser både stor produktivitet, fortellerglede og en sikker utvikling i sine i hovedsak selvbiografiske serier.

Hans siste utgivelse, den 76 sider lange Böggänget, forteller om egen ungdomsskoletid da Ahlgren vanket med tre andre einstøinger trygt på siden av de mer populære klassekameratene. Foruten en imponerende hukommelse imponerer han som en dreven historieforteller med skarp dialog, infam humoristisk sans og et sikkert håndlag med å gjøre en dypt personlig historie universell.

Angsfylt selvbiografi
Der Ahlgren bruker humor for å hanskes med egen ungdomstid plasserer Åsa Grennvall seg i en mer angstfylt svensk fortellertradisjon. Åsa framstår enkelt sagt som Nemis deprimerte storesøster, en gothjente som sliter med angst, psykotiske kjærester, selvmordstanker og nevroser.

Hun har gitt ut tre selvbiografiske album, der den nyeste, Sjunde våningen, er en meget sterk historie om hennes stadig mer desperate og elendige forhold til en kjæreste som mishandler henne både psykisk og fysisk. Grennvall er også inne på samme område i «En snäll kille», som er oversatt til norsk i Smult nr. 7 og 8.

Til sist er det fristende å sammenligne David Liljemarks serier med amerikaneren Peter Bagge, for Liljemark tegner muntre tegneseriefigurer med dypt menneskelige problemer i historier der grensene mellom hverdagsrealisme, satire og selvbiografi er uklare – på samme måte som i Bagges Hate. Samlingen Susanna & Bo er spesielt effektiv, der en desperat kjærlighetshistorie med utroskap, vold og ulykkelige mennesker lurer bak Liljemarks umiddelbart sjarmerende og naivistiske strek.

Optimals rendyrkede design fortjener nesten et eget kapittel. Forlaget gir ut påkostede, men billige serier med stiv perm og lekker utforming fra husdesigner Nicolas Krizan, samtidig som det gir ut langt rimeligere pocketutgaver av de mest populære seriene. Forlaget oser kort sagt av kvalitet tvers gjennom.

2. Morgenbladet-saken «Gjensidig misunnelse» fra 2003.
Sverige har flere album- og bokutgivelser, Norge har Pondus og Nemi, men det er ingen grunn til å være misunnelige på hverandre, mener den svenske forlagsmannen Ingemar Bengtsson i Optimal Press. Men oversatte tegneserier får støtte i Sverige.

Optimal Press ble dannet i 1991, og har sammen med Galago vært det viktigste av de mindre svenske tegneserieforlagene. Parallellene til norske Jippi Forlag og No Comprendo Press er slående, siden Galago er hjem for etablerte serieskapere som Charlie Christensen og Joakim Pirinen, mens Optimal har fanget opp en yngre generasjon: Daniel Ahlgren, Åsa Grennvall og David Liljemark.

– Likhetene mellom Norge og Sverige er nok større enn forskjellene. De store aktørene er stort sett de samme, selv om Egmont i Norge har større konkurranse fra Bladkompaniet enn fra Full Stop her i Sverige. Og Optimal, Kartago, Galago og Epix har sine paralleller i Jippi og No Comprendo. Men flere etablerte bokforlag virker interessert i å gi ut tegneserier i Norge, og dere skal være fornøyd med den enorme suksessen Pondus har hatt i Norge. Den kan ikke vi matche, sier Ingemar Bengtsson, forlagssjef i Optimal Press.

Sett utenfra er Optimals katalog misunnelseverdig. Forlaget gir ut en lang rekke omfattende serier i lekker innpakning, fra billige pocketbøker til elegante bøker med stive permer. I tillegg oversetter Optimal både finske og norske serieskapere, og ga ut Jasons Vent litt… allerede i 2000, to år før den kom ut mellom to permer i Norge. Men i Norge finnes ingen støtte til oversatte serier, så hadde Jason vært svensk, ville han neppe blitt utgitt i Norge.

– Det svenske kulturrådet deler ut støtte til svenske originalalbum, oversatte seriealbum og enkeltserier i seriehefter. I tillegg finnes det flere stipender en kan søke, blant annet fra Författarfonden og Konstnärsnämnden.

Bengtsson opplever også en større interesse fra avisenes kulturredaksjoner i dag enn tidligere.

– Seriealbum anmeldes i betydelig større grad på dagsavisenes kultursider enn da svenske seriealbum begynte å komme for alvor på 80-tallet. Interessen fra journalister har økt, men den viktigste forskjellen er at det i dag også er skribenter som kan noe om emnet. Litterære tidskrift som BLM er også positivt innstilt, og utstillinger i kunsthaller og på museer har foregått lenge og begynner å bli dagligdags.

Allikevel er Bengtsson slett ikke optimist, for mulighetene for å leve av tegneserier er ikke blitt bedre.

– Det fantes flere blader som tok inn svenske serier på 80-tallet. I dag ser det ut som selv Galago (Sveriges Forresten eller Fidus, journ.anm.) er på kanten av stupet [2012-kommentar: Galago lever heldigvis fortsatt. Anbefales!], så eneste mulighet er gjesteserier i Pondus, Ernie eller Billy. Det ser rett og slett ikke så bra ut akkurat nå. På den andre siden har dags- og fagpresse knyttet til seg flere svenske serieskapere enn på lenge og album gis ut i samme omfang som på 80-tallet, mens antallet oversatte titler har sunket kraftig.

Hvorfor tror du flere rømmer fra seriene til andre oppdrag innen film, underholdning, illustrasjon?

– Fordi de vil overleve. Det går ikke å tegne serier og brødfø en familie, i alle fall ikke i lengden. Slik har det alltid vært, og for å bli serietegner må du ha en indre tvang til å fortelle historier gjennom tekst og bilde. Gjør du det for pengene blir du fort desillusjonert og rømmer til reklamebransjen, avslutter Bengtsson.

3. Aftenposten-saken «Vil gi ut Nordens beste tegneserier» fra 2004.

Den norske serieskaperen Jason er blitt så populær i utlandet at hans nye album slippes på fransk og svensk et halvår før Norge følger etter. Det svenske forlaget Optimal Press er en viktig pådriver bak suksessen.

Under Raptusfestivalen i Bergen denne helgen lanserer Jippi Forlag boken Mitt liv som zombie, en samling av gamle serier av serieskaperen John Arne «Jason» Sæterøy. Svenske og franske lesere kan derimot kose seg med et rykende ferskt 48-siders Jason-album i farger og stive permer: Je vais te montrer quelque chose er gitt ut av det franske forlaget Atrabile, mens svenske Optimal Press står for Jag vil visa dig något.

– De som er blitt mest overrasket over Jasons internasjonale suksess de siste årene er Jason selv og meg. Det er nesten en surrealistisk opplevelse, sier Jasons svenske forlegger Ingemar Bengtsson.

Jon Fosse opplevde noe lignende med sin siste roman. Das ist Alice kom ut i Tyskland i 2003, før Det er Ales ble sluppet her hjemme i vinter.

– Litt flaut
Jason er blitt oversatt til ni språk og er utgitt i 15 land. Optimal Press har gitt ut hele åtte Jason-bøker, mens Schibsted Forlagene er tregere med å utnytte sine rettigheter til å gi ut nye Jason-serier. Norske Jason-fans må vente til første kvartal i 2005 for å lese hans nye album.

– Dette er kanskje litt flaut for Jasons norske forlegger, men det har jeg ikke tenkt så mye over. Jeg er mest opptatt av å gi ut serier jeg selv synes er gode, og Jason har fått et trofast publikum i Sverige, sier Bengtsson.

Sammen med Ordfront/Galago og Kartago Förlag har Optimal Press siden 1991 representert den nye generasjonen svenske serieforlag. De har lagt serieheftene på hyllen, og satser isteden på påkostede bøker basert på salg via bokhandel og internett. Optimals gallionsfigur er den årlige antologien Allt för konsten, som har utviklet seg fra et utstillingsvindu for svenske selvbiografiske serier til et forum for det beste som finnes av nordiske serier.

Nordmenn i kø
I fjorårets mammutbok på nesten 350 sider ble nordmenn som Steffen Kverneland, Roy Søbstad og Christopher Nielsen oversatt til svensk, og i årets femte utgave er Nielsen med for tredje år på rad – sammen med «debutanten» Tor Erling «Tor Ærlig» Naas.

– Tor Ærlig har utviklet seg veldig mye de siste årene, og jeg er spesielt svak for hans to Hjertemosaikk-hefter. Paradoksalt nok blir antologien bedre jo tøffere seriemarkedet er. Det er ikke så lett å selge seriebøker i dag, men derfor blir det lettere å få med gode serier. Hadde markedet vært bedre, ville alle serieskaperne ønsket seg soloutgivelser, og bare gitt sitt nestbeste til antologien. Nå får jeg det beste!

Det er uansett plass til nye seriebøker fra Optimal Press på markedet. De kommersielle svenske forlagene satser i hovedsak på japanske tegneserier og gamle travere, så de nordiske serieskaperne holder seg på de mindre forlagene. Neste år skal Bengtsson oversette Anna Fiskes album Danse på teppet, og i høst har han også gitt ut en tredje bok av interesse for norske lesere: Tribeca Sunset, danske Henrik Rehrs album skapt i skyggen av 11. september, og Den skitstora Johan Wanloo-boken av humoristen Johan Wanloo, kjent i Norge fra heftene Gorilla, Bizarro og Ernie.

– Wanloo tegner fast i Göteborgs-Tidningen. Han er stor i Göteborg og «hyfsad» stor i resten av Sverige. Jeg har gitt ut ti Wanloo-bøker, men han må allikevel tegne for fire-fem blader og aviser for å holde hodet over vannet.

Fakta – Optimal Press (anno 2004)

* Svensk serieforlag stiftet i 1991 for å gi ut svenske kvalitetsserier, som et alternativ til de bestående utgivelsene Svenska Serier og Galago.

* Ble raskt et hjem for en ny generasjon svenske serieskapere: David Liljemark, Daniel Ahlgren, Åsa Grennvall og Johan Wanloo.

* Utvidet med årene satsningen til å gjelde Norden, og har gitt ut album av Jason (Norge), Matti Hagelberg (Finland), Pentti Otsamo (Finland), Henrik Rehr (Danmark) og Kati Kovács (Finland).

Undersak: Tegneseriehøytid

I forbindelse med Raptusfestivalen i Bergen opplever vi høstens store tegneserieslipp. Her er de ferskeste utgivelsene:

Pondus: Flat firer av Frode Øverli (Schibsted Forlagene).
Rett til topps på de norske skjønnlitteraturlistene.

* Varg Veum: De dødes dal av Gunnar Staalesen og Mike Collins (Westwind Forlag).
Det første av sju planlagte album i Gunnar Staalesens serie med nyskrevne Varg Veum-eventyr.

* Olaf G. av Steffen Kverneland og Lars Fiske (No Comprendo Press).
Kunstnerportrett og gonzoreportasje om billedkunstneren Olaf Gulbransson.

Nemi: Enhjørninger og avsagde hagler av Lise Myhre (Egmont Serieforlaget).
Den første Nemi-boken samler alle seriene fra 1997 til høsten 2000.

* Mitt liv som zombie av Jason (Jippi Forlag).
Bok som samler flere korte Jason-serier fra diverse hefter og magasiner.

* Kors på halsen – 75 fakta fra verden av Karstein Volle (Jippi Forlag).
Samlebok med den kvasivitenskapelige serien som har gått i Smult, Dagsavisen og Larsons gale verden.

* Kolbein Underfrog av Odd Henning Skyllingstad (Jippi Forlag).
Heftedebuten til karen som vant Sproing-prisen for beste norske tegneserie i 2002.

Nedpå heimen av Anders Nordhammer (Merkur Forlag).
48-siders hefte som utspiller seg på et gamlehjem, og første utgivelse på nystartede Merkur Forlag.

* Miranda 3: Slaget på Kvassvollen av InkaLill (Westwind Forlag).
Tredje av 24 (!) planlagte album i ny fantasyserie.

Jon Pay av C.A. Aabø (Seriehuset).
Første album om privatdetektiven Jon Pay, i fransk-belgisk humorstil.

* Holger og Hagbart: Vennerabatt av Arne Bye (Pokus Forlag).
Andre stripesamling med to hardrockdiggende slappfisker i hovedrollen.

En samling fragmenter II av Øyvind Lauvdahl (Pokus Forlag).
Andre samling av en av de mest originale og særeste norske seriene akkurat nå.

Enemy Ace: Himmelkrig av Garth Ennis, Chris Weston m.fl. (Schibsted Forlagene).
Mannen bak Preacher med album om andre verdenskrig.

* Blade den udødelige 1: Blod fra tusen av Hiroaki Samura (Schibsted Forlagene).
Første bok i nihilistisk og elegant japansk samuraiserie.

Én kommentar

  1. […] Her hjemme prøvde Christopher Nielsen, Steffen Kverneland og Jens K. Styve seg i faget, mens Daniel Ahlgren, Mats Jonsson, Åsa Grennvall og Martin Kellerman har vært viktige i Sverige. Sistnevnte har siden […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: