Fantastisk litteratur 7: Vestlandsskrekk med Tore Aurstad

Fantastisk Litteratur Spessial,  dag 7: Etter Tom Egelands to grøssere, var neste nordmann ut i horrorsjangeren Tore Aurstad. Han debuterte med Trolltungen i 1998, og jeg intervjuet ham for Osloposten.

Tore Aurstad er ikke skvetten. Denne uka debuterer 26-åringen med noe så unorsk som en grøsserroman.

– En god grøsser skal rokke ved folks virkelighetsoppfatning. Men Trolltungen er først og fremst en bok å krype opp i sofaen med.

Aurstad drar oss med til den lille vestlandsbygden Tyssevik på 1920-tallet, og bruker det forblåste og innestengte fjellandskapet for maks uhygge.

Litterær salami
– Død og gjenferd er viktig i grøsserlitteratur, og spøkelser er nettopp noe som tvinger folk til å konfrontere fortiden.

Tyssevik er løst basert på Tyssedal i Hordaland, og Aurstad legger de uhyggelige hendelsene over et teppe av kraftutbygging, industrialisering, arbeiderkamp og spirende norsk kapitalisme.

– Jeg får si som Stephen King: Jeg lager salami, men prøver å lage god salami. Jeg prøver ikke å selge det som russisk kaviar. Trolltungen er først og fremst underholdning.

Gotisk skrekk
Aurstad debutroman befinner seg i den gotiske skrekktradisjonen, i stil med utenlandske forfattere som Edgar Allan Poe, Bram Stoker og Peter Straub. Enkelt sagt er det snakk om snikende uhygge fremfor sjokk, blodsprut og monstre.

– I Norge er ikke grøsseren seriøs eller stuerein, selv om sjangeren opplever økt interesse på 90-tallet. Latinamerikanske forfattere kan bruke magiske elementer, men i Norge bør man helst skrive oppvekstromaner fra Bøler.

Den rike norske eventyrtradisjonen og norrøne gudelæren har på ingen måte inspirert norske forfattere til å skrive grøssere og moderne eventyr. Helt frem til 1990 kunne man telle norske grøssere på fingrene. Men da begynte forfattere som Tom Egeland, Øyvind Myhre, Nikolaj Frobenius og Elin Brodin å leke seg med skrekk og gru.

– I dag er det også flere som skriver skrekk for barn og ungdom. Jeg synes akkurat det er litt feigt, og mener god litteratur kan skrives i alle sjangre. Jeg venter for eksempel på den virkelig gode legeromanen.

Klassiske norske grøssere
Samlede eventyr av Asbjørnsen og Moe.

Peer Gynt av Henrik Ibsen.

Troll I og Troll II av Jonas Lie.

Spøgelsesskibet av Sigurd Mathiesen.

• Trollelgen av Mikkjel Fønhus.

Enhjørningen av André Bjerke.

• Jernjomfruen av Frithjof Spalder jr.

Drømmen, draugen og daudingen – antologi samlet av André Bjerke.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: