Kategorier
Journalistikk Tullball

Jævla bra byline 45: Opplagskvaler

Alle de glade nyhetene om fjorårets gode opplagstall for avisene er lagt bak oss, og det er på tide å analysere hvordan redaktørene valgte å presentere den gode nyheten: Med skrik og skrål, tvisyn eller ettertenksom takknemlighet.

(Flere bra bylines her.)

1: Gledeskvale-bildebyline.
Morgenbladet ble igjen den store vinneren blant avisene, med en framgang på 2728 eksemplarer. Men som redaktør Alf van der Hagen viser, suksess er ikke bare enkelt – det følger også med store utfordringer på kjøpet: Flere kritiske lesere, større forventninger, enda noen slitsomme opptredener på Dagsnytt 18, samvittighetsgnag om kommersialisering og dårlig samvittighet for journalistene som står i fare for å miste jobben hos konkurrentene.

2. Stille andakt-bildebyline.
Dagens Næringsliv var også opplagsvinner i 2011, den største blant dagsavisene, som med en økning på 2.036 eksemplarer nå har passert Bergens TIdende – og er Norges fjerde største avis. Det er derned tid for kake og ettertanke, og som vi ser på bildet fra redaksjonen var stemningen andektig da sjefredaktøren annonserte de gode nyhetene. Legg spesielt merke til den gryende nyreligiøsiteten hos tidligere klubbleder Bård Bjerkholt, til venstre nærmest trappen.

3A. Sukkerdopet jubel-bildebyline.
Dagbladet var også en av 2011s opplagsvinnere, med en framgang på 859 eksemplarer. Etter flere år i motbakke, som likevel ble dekket av Dagbladet som gode nyheter med jublende redaksjonsbilder, ble dette en liten nøtt for redaksjonen. For etter å ha slått på stortromma uansett opplagsnyhet, hvordan dekker man en faktisk framgang for papiravisa?

Det blir jo bare å samle så mange som mulig av redaksjonen på terrassen til havnelagerbygningen, be alle strekke armene i været og brøle ut sin glede og skrive saken «Dagbladet når flere lesere enn noensinne».

Legg merke til at sjefredaktør John Arne Markussen nå er plassert synlig og glad i front, etter at JBB-redaksjonen tidligere har kritisert hans manglende entusiasme.

For øvrig hvisket en fugl oss i øret at de ansatte ble lokket ut på terrassen med løfte om gratis sjokolade.

Og dette var ikke den eneste gladsaken. «Dagbladet – best på Dagbladet», er tross alt avisa slagord.

3B: Skadefryd-bildebyline:



3C: Folksom champagne-bildebyline:

 

3D: Sukkerdopet annonsevekstjubel-bildebyline – med gullpil:

  

3E: Familiene bak opplagsveksten-bildebyline.

Bak enhver dyktig journalist står det en støttende familie. Dagbladet Magasinet gir deg den sterke historien om konfliktene, offerne og kjærligheten som preger Dagbladet-journalistenens familieliv. Eller vent, denne saken handlet ikke om Dagbladet. Men JBB-redaksjonen trodde faktisk at det var nok en intern jubelsak.

4. Arkivjubel-bildebyline.
Gjengangeren var også en av årets opplagsvinnere, og i saken «Gjengangeren øker igjen» jubles det selvsagt med marsipankake og posering for å feire opplagsøkningen på fem eksemplarer. Men vent litt, her er det ugler i mosen, for journalist Rolf Martinsen, som står ved siden av redakkør Torgeir Lorentzen (helt til høyre), er i permisjon. Er det arkivbilde fra fjorårets opplagsjubling vi ser? Selv fem avisers økning burde kunne dekke et marsipanlokk, selv etter at Mecom har hentet ut pengene sine.

Bonus 1: En bildebylineklassiker til glede for nye lesere.

http://fotball.aftenposten.no/landslaget/article225074.ece

https://twitter.com/#!/Tuftebarten/status/171872780608999424

https://twitter.com/#!/aslaknore/statuses/171895005051502593

Bonus 2: Redaktørzombie-bildebyline.
Zombie-bylines er ikke noe nytt for JBB-redaksjonen, men vi har ikke sett en norsk variant før. Så gratulerer til Egmont-redaktør Hege Høiby, som framstår slik i den underholdende, ferske skrekkserien Støkk.

Bonus 3: Bylarm-bildebyline.
Bylarm er over for den gang, men vi syntes kvinnene og herrene bak fikk altfor lite ros for sine karikaturbildebylines. De var jo fine! Misunnelig hilsen.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

Ett svar på “Jævla bra byline 45: Opplagskvaler”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..