Hollywoods tegneseriekjærlighet

Fredag 25. mai er det norgespremiere på Men in Black 3, men visste du at filmfranchisen er basert på en tegneserie? Køen med tegneseriefilmer vil nemlig ingen ende ta, og i 2007 skrev jeg at Hollywood i større grad også går for historiene, ikke bare figurene.

Kjærlighetsforholdet mellom den amerikanske film- og tegneseriebransjen har dype røtter, og skal vi liste opp alle filmer og tv-serier basert på tegneserier vil vi fylle opp mange sider. Flørten begynte for alvor på 1940-tallet, med flere versjoner av superhelter som Supermann, Batman, Captain Marvel, Captain America og Fantomet.

Faktisk ble flere av premissene som preger Supermann-universet den dag i dag utviklet i radioserien om superhelten fra Krypton, men tegneseriene var i hovedsak forvist til tv, radio og cliffhanger-serier som gikk før hovedfilmen på kino – serier som The Adventures of Captain Marvel fra 1941 og The Phantom fra 1943, begge med skuespilleren Tom Tyler i hovedrollen. Tegneserier var sjelden interessant nok for de tunge filmstudioene, og mediets useriøsitet ble spikret fast av 1960-tallets ironiske popart-versjon av Batman, i tv-serien med Adam West i hovedrollen.

Superhelter
Vi ser bort fra alle animasjonsfilmer her, og da blir det ekstra tydelig at budsjettet la store begrensninger på mulighetene til å puste liv i seriefigurene. Suksessen til Superman (1978) endret mye av dette, men på tross av stor suksess var filmen så kostbar at den ikke innledet noen bølge med lignende superheltfilmer.

Tim Burtons Batman (1989) var en annen milepæl for DC Comics, og på 1990-tallet utviklet forlaget Dark Horse Comics en smart formel med tegneserier basert på filmer som Aliens, Predator og Star Wars på den ene siden, og tegneserier direkte myntet på filmatisering på den andre. Etter suksessen med filmatiseringen av The Mask (1994), lanserte forlaget tegneserier som Barb Wire, Virus og TimeCop, som på rekordtid dukket opp på filmlerretet takket være Dark Horses eget produksjonsselskap.

Slusene ble for alvor åpnet da Marvel Comics hang seg på karusellen på 2000-tallet med suksesser som X-Men (2000) og Spider-Man (2002). I dag er Marvel lokomotivet blant tegneseriefilmene.

Like fullt har mange av tegneseriefilmene på 1980- og 90-tallet handlet mest om filmatiserte figurer – og ikke historiene. Filmbransjen har konsentrert seg om å fortelle sin fortettede versjon av figurer folk flest kjenner til. Eller ikke kjenner til, slik som med 1997-suksessen Men In Black ­– basert på en obskur svart/hvitt-serie fra 1990.

Serieromaner
I dag er derimot historien i ferd med å bli like viktig som figurene når Hollywood kaster seg over nye tegneserier de kan filmatisere.

Flere av dagens filmatiseringer er svært trofaste overfor både stemningen og historien fra flere ambisiøse serieromaner: V for Vendetta (2006) var overraskende tro mot Alan Moores mørke science fiction-drama, Daniel Clowes var tungt involvert i både Ghost World (2001) og den kommende Art School Confidential (2006), Harvey Pekar slapp til med både fortellerstemme og tegninger i American Splendor (2003), mens Frank Miller var medregissør av Sin City (2005) sammen med Robert Rodriguez.

Mest påfallende er det derimot når folk flest, og gjerne også filmanmelderne, ikke har fått med seg at filmen faktisk er basert på en tegneserie. Tom Hanks-gangsterfilmen Road to Perdition (2002) er basert på en realistisk krimserie av Max Allan Collins og Richard Piers Rayner, som igjen hentet tematikken fra den japanske klassikeren Lone Wolf and Cub. David Cronenbergs A History of Violence (2005) var også basert på en mørk serieroman, skrevet av Judge Dredd-skaper John Wagner. Selv det sørkoreanske filmsjokket Oldboy (2003) var basert på en japansk tegneserie.

En av årsakene er selvsagt at dagens generasjon filmskapere og skuespillere er flasket opp på tegneserier av alle slag. Etablerte film- og tv-folk som Kevin Smith, Bryan Singer, J. Michael Straczynski, David Goyer og Joss Whedon har også skrevet tegneseriemanus, og gitt uttrykk for at de elsker den kunstneriske og økonomiske friheten tegneseriemediet gir dem. Da kan vi kanskje håpe på at norske filmanmeldere også slutter å bruke «tegneserie-aktig» og «tegneseriefigurer» som skjellsord?

Kommende tegneseriefilmer (anno 2006)
* 300 (2007). Basert på Frank Millers serieroman.

* Asterix 3 (2008). Om de olympiske leker.

* The Spirit (2008). Skrevet og regissert av Frank Miller.

* The Dark Knight (2008). Oppfølgeren til Batman Begins.

* Hellboy 2: The Golden Army (2007).

* The Incredible Hulk (2008). Skal legge seg tettere opp mot tegneserien enn Hulk.

* Wolverine (2007) og Magneto (2008). Mulige spinoff-filmer fra X-Men.

* Sin City 2 (2007) og Sin City 3: Hell and Back (2008).

* Spider-Man 3 (2007).

* TMNT (2007). Den fjerde Teenage Mutant Ninja Turtles-filmen.

* Watchmen (2008). Vi tror det ikke før vi får se Alan Moores mesterverk på kino.

* Wonder Woman (2007). Joss «Buffy» Whedon skal regissere.

I Frankrike er det planer om å filmatisere Blake og Mortimer, XIII, Thorgal, Rahan og Barbarella, og i tillegg er en nesten ufattelig lang rekke Marvel-filmer under planlegging: Fantastic Four and the Silver Surfer, Luke Cage, Black Panther, Cloak & Dagger, Doctor Strange, Hawkeye, Power Pack, Shang-Chi, Captain America, Deathlok, Iron Man, The Punisher 2, Ant-Man, Namor the Sub-Mariner, Ghost Rider og Nick Fury, ifølge nettsiden Comics2Film.com.

Filmer du kanskje ikke visste var basert på tegneserier
* Blade
(1998). Figuren ble født i Marvel-serien Tomb of Dracula i 1973.

* Bulletproof Monk (2003). En serie skapt av Michael Avon Oeming, best kjent for Powers.

* The Crow (1994). Brandon Lees svanesang er basert på James O’Barrs tegneserie.

* Josie and the Pussycats (2001). Lettbent musikkfilm som springer ut fra Archie-universet.

* Mystery Men (1999). Tom Waits og Ben Stiller i film løst basert på Bob Burdens Flaming Carrot.

* The Rocketeer (1991). Basert på en tegneserie fra 1982, på norsk i Fantomet.

Opprinnelig publisert i Rocky.

5 kommentar

  1. […] 19. juni er det premiere på Man of Steel, Bryan Singers forsøk på å puste liv i […]

  2. […] Mer om Hollywoods tegneseriekjærlighet her. […]

  3. […] la grunnlaget for forfatterkarrieren til Neil Gaiman, fire spillefilmer (Constantine, Stardust, A History of Violence og The Losers) og fem tv-serier (Human Target, iZombie, Constantine og de kommende Lucifer og […]

  4. […] 2. Sin City av Frank Miller. – Verdens hardeste svart/hvitt-historie. Jeg mista nesa første gang jeg leste det, og må alltid være alene hjemme med telefonen frakobla når det dukker opp et nytt nummer. […]

  5. […] ØH: There can’t be many comics left that haven’t been optioned for a movie? […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: