Kategorier
Musikk

Björk: Magi i mørket

Torsdag 9. august spiller selveste Björk på Øyafestivalen. Jeg skal dit, og håper det blir like magisk som da jeg så henne på Roskilde i 2003.

Björk
Roskildefestivalen 2003
5/6

En stund så det ut som om Björk ville stå for både den beste og verste avslutningskonserten på Roskilde i nyere tid, men med hjelp av pyroeffekter, fantastisk fyrverkeri og like flotte låter klarte hun til slutt å sjarmere fletta av de aller fleste.

Det skal noe til å gjøre eksentrisk pop om til en mektig stadionopplevelse med en strykeroktett, harpist og de elektroniske mystikerne Matmos som støttespillere, og Björk skulle ikke bare fylle Roskildefestivalens enorme hovedscene. Nei, hun hadde fått ansvaret for selveste avslutningen – på et tidspunkt da intet annet skjer og folk forventer jovialt og dansbart publikumsfrieri. ABBA-coverbandet Bjorn Again, The Pogues, Culture Club eller Leningrad Cowboys; det er slik vi er blitt vant til.

Med Björk tok Roskilde en sjanse, og 37-åringen selv tok en enda større sjanse når det tok hele 70 minutter før dansbare rytmer dukket opp. Hun inntok scenen i et kostyme som var hentet rett fra operaen og fyrte løs med pyro og fyrverkeri. Og musikken var mer utfordrende, mystisk og magisk enn noe vi har hørt på disse avskjedskonsertene tidligere:

Brorparten var hentet fra Vespertine og Homogenic, låter som ”Unravel”, ”Cocoon”, ”Hunter” og ”Jóga” i til dels vågale og nye arrangementer. Samt enkelte helt nye låter; mørke og innadvendte. Dette var musikk for hjernen og øyet, mens kroppen som ville på festivalens siste fest følte seg snytt. Var vi på avantgardefestivaler som All Tomorrow’s Parties og Sonar eller Roskilde?

Björk tøyde nok tålmodigheten til ganske mange publikummere ganske langt, men heldigvis skiftet takten etter en drøy time. Både ett og to ekstra gir ble satt inn før det hele endte i en forrykende orgie av kostymeskifter, lys, lyd, flammer, fyrverkeri og ikke minst ”Isobel” og ”Human Behavior”. Da var det intet annet valg enn måpende å la seg forføre.

Med årets avslutningskonsert viste Björk seg fram som en dagens mest givende og originale scenekunstnere, og det var imponerende å se hvordan hun klarte å ta sin søkende eksperimentering og lekre popteft opp på en så stor scene. Og ved å satse på Björk og gi henne ressursene hun trengte for å lage en folkefest med kunstnerisk sprengkraft, viste Roskilde at dens kunstneriske og nyskapende kraft for alvor har gjenoppstått. Eller ”festivalens særdeles velkomne genoprejsning”, slik den danske avisa Ekstra Bladet konkluderte.

Opprinnelig publisert i Dagsavisen.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

5 svar på “Björk: Magi i mørket”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..