Brooklyn-bandet Antibalas har modellert seg etter Fela Kutis Africa 70-band og Eddie Palmieris Harlem River Drive Orchestra, og har i de siste årene fått mye oppmerksomhet for sin rolle i musikalen Fela!
Nå er de her med sitt femte album, Antibalas, og her er min anmeldelse av forgjengeren Security. Mer om afrobeat her og her.
Antibalas
Security
Anti-/Epitaph/Bonnier Amigo 2007
5/6
Heftig afrobeat møter elegant postrock.
Det tallrike Brooklyn-bandet Antibalas har brukt sine tre foregående album til å perfeksjonere sin samfunnsbevisste afrobeat, og nå er de modne for nye utfordringer. For selv om Security fortsatt har røttene godt plantet i visjonene til den nigerianske folkehelten Fela Kuti, er dette langt mer enn funknostalgi.
John McEntire fra Tortoise produserer, og bandets eksplosive energi og McEntires blikk for detaljer og klokkeklar lyd er en heldig kombinasjon. Latin, jazz, funk, soul, hiphop og afrikanske harmonier kokes sammen i avanserte rytmeorgier og mer dvelende instrumentaler, og resultatet minner like mye om jazzgiganter som Herbie Hancock og Charles Mingus som Fela Kuti.
«Selected officials remember, you get your power from the people,» synger Amayo, da han slipper til 13 minutter ut i platen, men dette er først og fremst en hyllest til den grensesprengende funkrytmen. Power to the dancers!
Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.
Ett svar på “Antibalas: Funky vellyd”
[…] får vi altså Madlib i samspill med drevne musikere fra Antibalas, Breakestra og Macy Grays band, og The Funky Side of Life prøver å puste nytt liv i jazzfunken […]