I 1990-årene styrket Fredrik Knagenhjelm min tro på hiphopkonserten med konsertserien/klubben Soul Kitchen, med vellykkede konserter med Company Flow, Tha Alkaholiks, Phife Dawg, Common, Pete Rock og Mixmaster Mike.
Nå står han bak Tornados høstkonserter med ferske håp som Machine Gun Kelly, Macklemore og Kid Ink, for ikke å glemme Company Flow-veteranen El-P på Sawol 5. oktober, Dom Kennedy samme sted 18. oktober og Big Sean på Parkteatret 6. november.
Macklemore (t.v.) og produsenten Ryan Lewis treffer du på Blå i morgen.
Retromanien herjer ikke bare i rocken, det flyr nemlig en stri strøm med avdankede rappere fra New York for å vri ut noen euro av det europeiske konsertmarkedet. Men det finnes håp, også for de av oss som ikke er så interessKrte i å følge gamle helter langs «The Washed Up Rapper Route».*
Tornado Booking fikk ifjor ferske stjerner som Wiz Khalifa og Mac Miller til Norge, og nå i september serverer de tre fremadstormende rappere på rappen: Machine Gun Kelly fra Cleveland gjorde sin første norgeskonsert på Sawol 12. september, og han følges opp av oslodebutanter som Seattle-rapperen Macklemore sammen med produsenten Ryan Lewis på Blå torsdag 27. september og Los Angeles-rapperen Kid Ink på Blå lørdag 29. september.
Mye tyder på at Fredrik Knagenhjelm i Tornado er en ivrig leser av det amerikanske hiphopmagasinet XXL, som hvert år presenterer sin «freshman»-liste over ti ferske rappere magasinet har tro på. Alle de fem nevnte Tornado-bookingene har vært freshmen i XXL, og høstens tre bookinger var alle på 2012-listen.
– En del nykommere får en voldsom hype, så forsvinner de fort ut i glemselen igjen. Når vi booker nykommere, ser vi etter artister med et tydelig image og med signaler om at de jobber på en seriøs måte, som tilsier at de skal få en langvarig karriere. Det er også litt tilfeldig i forhold til hvem som er på veien. I vinter/vår gjorde Tornado nesten bare veteraner, mens vi i høst gjør fire nykommere som opptrer i Norge for første gang. I fjor introduserte vi artister som Mac Miller og Wiz Khalifa, så det er mange spennende nye artister, forteller Knagenhjelm.
På tampen av 1990-årene reddet han et hiphopsultent oslopublikum fra stadig avlyste konserter ved å booke fremadstormende navn som Common, Alkaholiks og Company Flow på klubben So What!, og passende nok avsluttes høstens konsertrekke med El-P fra nettopp Company Flow på Sawol lørdag 5. oktober. Så litt nyretro er det også plass til.
– Er det fortsatt vanskelig å drive en reinspikka hiphopklubb i Oslo, fordi det fører med seg for mye bråk og graffiti? Hørte at Sawol helst ikke vil ha for mye RIck Ross seint på kvelden…?
– Sawol er ikke en hiphopklubb. Vi har fokus på en bred drift: boklanseringer, konserter, quiz, klubb og matservering. Vi gjør en del hiphop, men er ganske bevisste på å gjøre den typen hiphop som trekker et litt eldre og mer musikkinteressert publium. Dj-ene her spiller mye soul og r&b, og noe hiphop. I forhold til det vi holder på med på Sawol, så føler vi ikke at det er helt forenlig med artister som Meek Mill, Rick Ross og DMX. Vi opplever de samme utfordringene som andre som driver klubb i Oslo. Under de første fire mnd med drift har vi måttet vaske bort to tags. Det var mye mer tagging på klubber og konsertlokaler på slutten av 90-tallet.
Opprinnelig publisert i kortere form i D2.