Kategorier
Film

Den røde tråden

Designer Eiliv Gunleiksrud sørger for at rødt er blitt Film fra Sør-festivalens favorittfarge.

Film fra Sør-festivalen har siden 1991 sørget for å oppdra norske filminteresserte i hva som foregår utenfor Hollywood og europeisk filmbransje. De siste fire årene har festivalen gitt designer Eiliv Gunleiksrud – til daglig i reklamebyrået Saatchi & Saatchi – ansvaret for filmplakatene, noe som har resultert i en mer iøynefallende og slitesterk profil.

– Den røde tråden er vel først og fremst fargen rød. Det ga seg selv at rødt ble et viktig trekk med festivalens visuelle identitet – et enkelt grep som gjør festivalen tydelig gjenkjennelig år etter år, forklarer Gunleiksrud.

Målet har vært å jobbe frem et visuelt uttrykk om et spesifikt tema hvert år, og årets profil skal speile menneskesinnets dobbelthet.

– Ifjor var det livsglede, kjærlighet og energi, med et tropisk tilsnitt i paletten. i 2010 handlet det mye om Midtøsten og sterke kvinner, siden Shirin Neshat var en av festivalens mest profilerte gjester. I år er det de indre motsetningene i mennesket som ligger til grunn, forteller Gunleiksrud.

Opprinnelig publisert i D2.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..