Feminisme med cowboyhatt

Country var lenge genren der menn var menn og kvinner trengte en sans for humor, men i 1952 endret dette seg.

I 1952 fikk Kitty Wells en hit med «It Wasn’t God Who Made Honky Tonk Angels», et direkte svar på kvinnesynet i Hank Thompsons hit «The Wild Side of Life». Thompson sang at alle kvinner som gikk på bar hadde slett moral, men Wells mente det største moralproblemet i countrybarene var alle de gifte mennene som lot som om de var ugifte.

Sangen ble nektet spilt av alle NBCs radiostasjoner og Wells fikk ikke fremføre den på Grand Ole Opry-showet i Nashville, men i etterkant ble kvinner tatt på alvor i countryindustrien. Uten Wells, ingen Patsy Cline, Dolly Parton, Loretta Lynn eller Tammy Wynette.

Plateselskapet Soul Jazz Records, som tidligere i år ga oss et strålende innblikk i den kvinnedominerte reggaegenren «lovers rock» på samleplaten Harmony, Melody & Style, gir oss alle disse artistene og mange flere på platen Country Soul Sisters: The Rise of Women in Country Music 1952-74. Her er sanger som handler om alt fra kvinnefrigjøring, barneprostitusjon og abort til sexpress på jobben og moralpolitiet i småbyer, sistnevnte udødeliggjort i Jeannie C. Rileys «Harper Valley PTA» – best kjent i Norge i Inger Lise Rypdal-versjonen «Fru Johnsen».

Opprinnelig publisert i D2.

Én kommentar

  1. […] Flere damer med cowboyhatt her. […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: