Jam Master Jay: Farvel med en ekte b-boy

Alle snakker om 2Pac og The Notorious B.I.G., men i dag er det ti år siden Jam Master Jay fra Run-DMC ble skutt ned og drept i New York, 37 år gammel. Da skrev jeg denne saken.

Les også mitt intervju med DMC her.

Hiphop-USA er igjen i dyp sorg etter at Jam Master Jay i Run-DMC ble myrdet i forrige uke. Men hans musikalske arv lever i høyeste grad videre.

En Adidas-joggesko med påskriften «R.I.P. JMJ» står lent opp mot et nettinggjerde i Queens, New York
den siste dagen i oktober 2002. Hiphop-USA mistet en av sine første og største da 37 år gamle Jason Mizell, alias Jam Master Jay i Run-DMC, ble skutt ned og drept i sitt eget studio 30. oktober.

– Run-DMC var et utrolig viktig band, særlig for «min» generasjon hip hop-heads, sier Norges hiphopveteran Tommy Tee.

«My childhood years was spent burying my peers in the cemetery», rappet 2Pac. Og hele Hiphop-USA er blitt vant til å begrave sine helter altfor tidlig; 2Pac ble selv myrdet en høstkveld i 1996.

Ikke først, men størst
Tirsdag denne uka ble Jam Master Jay båret til graven av venner og slektninger – alle kledd i «uniformen» Run-DMC gjorde kjent: Hvite Adidas-sko uten skolisser, bowlerhatter og svarte skinnjakker.

– Jason var med på å skape hiphopnasjonen og gjorde det med nåde, stil og klasse, sa makker Joseph «Run» Simmons i begravelsen, som samlet over 2000 sørgende – blant annet Chuck D, Queen Latifah, LL Cool J og P. Diddy.

Run-DMC var kanskje ikke først, men de ble utvilsomt størst av de første hiphopgruppene.

– Da disse gutta kom med «King of Rock», «Peter Piper», «My Adidas», «Run’s House» og en haug andre klassikere tok de definitivt rap til et nytt nivå med sin musikalsk nedstrippa b-boy-stil. De prøvde ikke å komme med en ny sound for gimmickens skyld; de var bare hardcore i sin musikksmak. Dessuten er det vanskelig å undervurdere deres rolle når det gjaldt å bringe rap ut til folket, selv om «Walk This Way» ikke er min favoritt, sier Tee.

Tungtvann slipper mandag Påfyll EP, og omslaget er en hyllest til King Of Rock av Run-DMC. Jørgen Nordeng, Jørg-1, kan ikke fullrose bandet nok.

– Run-DMC var – og er – uhyre viktig for hiphop. De var de første til å slutte å fjase rundt i pseudofunk-kostymer og representerte vanlige folk ved å kle seg i dongeri og adidas. Og etter at de slo gjennom forandret de hele hiphopkulturen; de var de første superstjernene, de dro på stadionturné, fikk gullkanta sponsoravtale med et klesmerke og var de første til å formidle den hardcore b-boy-innstillinga som siden har regjert i hiphop.

Amerikansk hiphophistorie kan oppsummeres i før og etter Run-DMC. Selv om Grandmaster Flash og andre hadde vært innom mørkere og mer minimalistisk musikk, var hiphop fortsatt rotfestet i dansbar disco da Run-DMC ble gitt ut i 1984. Det albumet innebar en dreining mot med det mindre melodiøse og det mer rytmisk spartanske. Hiphop som egen sjanger og kulturform festet grepet, og med god hjelp av Aerosmith-samarbeidet «Walk This Way» ble Run-DMC den første hiphopgruppen med gull- og platina-album, video på MTV og omslaget på magasinet Rolling Stone.

Reinspikka hiphop
Selv om trioen opplevde fornyet suksess med remikser av «It’s Like That» og «It’s Tricky» på tampen av 90-tallet – og attpåtil spilte på Hyperstate i Oslo Spektrum i 1998 – var Run-DMCs storhetstid på midten av 80-tallet. Men drapet på Jam Master Jay har like fullt sendt sjokkbølger gjennom hiphopmiljøet vi må tilbake til drapene på 2Pac og The Notorious B.I.G. for å finne maken til.

– Jeg var i New York da nyheten ble kjent, og alle radiostasjoner og MTV spilte nesten utelukkende Run-DMC-låter etter det. De er blant de mest innflytelsesrike artistene innen hiphop, men også utenfor sjangeren. I hiphop skar de musikken ned til beinet og oppfant nærmest «reinspikka hiphop», for å sitere Tungtvann. Dessuten åpnet de for å fusjonere rock og hiphop, sier Pål Handing alias DJ Big Paulie.

For Run-DMCs forhold til rock begrenset seg ikke bare til «Walk This Way». Tunge rockegitarer spilte en viktig rolle i trioens lydbilde, men Jam Master Jays innsats har i ettertid vært noe undervurdert sammenlignet med produsentene Russell Simmons og Rick Rubin.

– Når du bruker en platestift for å scratche fram og tilbake over et trommeriff på en vinylplate skaper du en ny form for perkusjon. Da den gjennomsnittlige popfan hørte slik scratching for første gang, var det Jam Master Jay de hørte. Den ekte lyden av hiphop slo gjennom i USA mye takket være Run-DMC, og Jay har mye av æren for det, sier Bill Adler, mannen bak biografien Tougher Than Leather: The Rise Of Run-DMC, til New York Times.

Ironisk nok kom biografien ut i nytt opplag bare seks dager før Jay ble myrdet.

– Run-DMC var de første som fikk hiphops enkle to platespillere- og én mikrofon-filosofi ut til et stort publikum. Tidligere brukte en liveband på mange innspillinger, men Run-DMC insisterte på at dj-en var bandet deres, og slik sett har Jam Master Jay en unik posisjon i hiphop. Han var den første dj-en som ble kjent som medlem av et band på denne måten, mener Jørg-1.

Rockerespekt
Dødsfallet har også vist hvilke ringvirkninger Run-DMC har hatt utenfor hiphopmiljøet. Deres miks av minimalistiske hiphoprytmer og tunge gitareffekter har vært svært viktig for utviklingen i amerikansk rock.

– Jam Master Jay var en enorm inspirasjonskilde for meg. Da jeg vendte meg fra tradisjonelt gitarspill og så etter andre innflytelser var Jay viktigst, sier Tom Morello, gitarist i Rage Against The Machine og Audioslave til Launch.com.

Han får støtte av Mike Shinoda i Linkin Park og DJ Kilmore i Incubus, to av USAs ferskeste og viktigste rockeband.

– Jam Master Jay var en banebryter, og en enorm inspirasjon for meg og millioner andre verden over, mener Shinoda.

– For oss som oppdaget musikk tidlig på 80-tallet var Run-DMC utrolig viktig. Jeg så det Jam Master Jay gjorde med platespillerne og tenkte: «Hva var det? Kan du gjøre sånt med platespillere?», sier Kilmore.

Jam Master Jay holdt hele tiden et øre mot grasrota, og var i ferd med å arbeide med albumdebutanten Rusty Waters da han ble myrdet.

– Det folk flest kanskje ikke er klar over er at mens Run og DMC mer eller mindre falt av scenen en gang på tidlig 90-tall, var Jay busy med nye prosjekter som Onyx og 50 Cent, den nye helten til Dr. Dre og Eminem, opplyser Tommy Tee.

Fortsatt er lite kjent om hvem som myrdet Jay, og hvorfor, men det er blitt spekulert i uoppgjort gjeld og koblinger til 50 Cent – en svært breial og kontroversiell rapper som nesten selv omkom da han ble skutt i 1999. Men drapet slo ned som en bombe, for Jay var verken overlegen eller involvert i noen av de mange hip hop-feidene som raser i USA.

– Rappere i dag går som regel bare rundt med egne livvakter, men Jay gikk rundt i nabolaget som om han ikke var det minste berømt, sa transportarbeideren Barry Tillery i begravelsen – og mintes en episode da han snakket med Jay og hans tre sønner på et busstopp i bydelen.

– Jam Master Jay hadde beina godt plantet på jorda og ironisk nok ser det ut til at det var det som felte ham, mener Tee.

Vi lar Jørg-1 få siste ord:

– Run-DMC representerte alt som var kult med hiphop, og det var lettere for meg å forholde meg til dem enn Public Enemy og deres pro-black-holdninger. Få har hatt en så lang, innholdsrik og suksessfull karriere, og kanskje folk nå endelig kan høre noen av deres gamle hits, uten at en eller annen technotulling har ødelagt de først.

Fakta – Run-DMC
• Hiphoptrio bestående av Joseph «Run» Simmons, Darryl «DMC» McDaniels og Jason «Jam Master Jay» Mizell.
• Gjorde for alvor hiphop voksen med albumene Run-DMC (1984), King Of Rock (1985), Raising Hell (1986) og Tougher Than Leather (1988).
• Vant MTV og publikum verden over med «Walk This Way»-samarbeidet med Aerosmith i 1986.
• Har siden gitt ut tre album med fallende popularitet og kvalitet. Fikk et oppsving da Jason Nevins remikset «It’s Like That» og «It’s Tricky».
• Etter personlige problemer og rusmisbruk ble både Run og DMC kristne, mens Jam Master Jay ble drept 30. oktober i år – rett etter en suksessfull turné med Aerosmith.

2 kommentar

  1. […] Master P er i gang, og det fantaseres friskt om at filmene om Ol’ Dirty Bastard, Run-DMC og plateselskapet Def Jam nå skal bli […]

  2. […] Run-DMC hyllet Adidas på 80-tallet, nå tar Atlanta-rapperen Killer Mike opp tråden etter Korns “A.D.I.D.A.S.”(All Day I Dream About Sex) med en hit med samme tittel – fylt av homofobi, kvinnelige kjønnsorganer og R. Kelly-vitser. […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: