Morten Abels luksusproblemer

I anledning Hver gang vi møtes: Mitt 2004-intervju med selveste Morten Abel. Forrige uke: Kurt Nilsen. I morgen: Lene Marlin.

Personen Morten Abel er oppskrytt, men ikke musikken min. Det har vært mye cowboyhatter og løsbarter, men personligheten min er slik at jeg av og til kan virke fjollete. Det er for å holde spenningen oppe og underholde meg selv, sa Morten Abel i 2004.

I 2005 har Morten Abel absolutt ingen planer. Det er en nyhet for mannen som ikke har hatt et sabbatsår siden han slo gjennom med The September When i 1989.

Morten Abel har hatt klampen i bånn i 2004. I vinter var han på norgesturné, i sommer dukket han opp som seg selv i filmen Alt for Egil, mandag kommer han med den doble samleplaten Morten Abel og Morten Abel Live DVD og neste fredag innleder han en ny norgesturné med Bertine Zetlitz og Lene Marlin.

– Jeg får mange uhyre fristende tilbud, men neste år skal være helt blankt. Jeg vil begynne å kjede meg og få litt panikk igjen. Det skjer som regel etter to dager med lediggang, smiler Abel.

Oppfylte drømmer
Han har solgt nesten 600 000 soloplater, og fått oppfylt det meste en musiker kan drømme om. Han har barn, samboer, hytte og samleplate, musikkbransjens svar på «villa, Volvo og voff-voff». Derfor varsler han nå en pause fra rampelyset på opptil to år for å finne ut hvordan det å lage musikk igjen skal bli mest mulig spennende.

– Problemet med suksess er at man kan realisere alle drømmene sine. Jeg har alltid drømt om mitt eget studio, og for to år siden fikk jeg det. Jeg hadde alt jeg kunne ønske meg av utstyr og tid, men spenningen forsvant. Det er som å få togsettet du har drømt om i årevis. Det er slutten på en drøm!

Situasjonen er på mange måter den samme som da han abdiserte fra The September When i 1996. Da flippet han ut med det alternative rockebandet Peltz og flyktet til London for å leve ut mytene som ensom singer/songwriter.

– Peltz var befriende og utrolig moro, selv om bransjen syntes det var en dårlig idé. Jeg setter Peltz-albumet høyest av alle mine plater, og det har vært like frigjørende å sette sammen denne samleplaten. Nå ser jeg for meg en like god periode som tiden rundt Peltz. Jeg skriver fortsatt ny musikk, men må holde igjen studioarbeidet for å finne ut hva slags uttrykk og lydbilde som kler en mann på 42.

Selvstendig bonus
2002s samleplate The Best of The September When ble satt sammen uten at Abel fikk et ord med i laget. Derfor ble det ekstra viktig å gjennomføre samleplaten med hans mest kjente sololåter til fingerspissene. Abel er blitt så fornøyd at han likestiller bonusplaten med uutgitte låter med sine soloplater.

– Jeg har brukt mye tid til å få den til å stå på egne ben. Den er fylt med overliggende låter, låter som har manglet tekst eller refrenger, tre live-spor, et hørespill og en ny versjon av «Keep Yourself in Motion» fra Alt for Egil.

Abel hører selv nesten utelukkende på undergrunnsmusikk, men lager radiovennlig pop. Kombinasjonen av mystikk og folkelighet er hans hemmelige våpen.

– Mystikk er viktig i rocken, og jeg skaper den ved hjelp av kostymer, humor, tvetydighet og løgnhistorier. Jeg henter all min musikalske inspirasjon i undergrunnen, men samtidig er det kjempeviktig for meg at folk liker musikken min. Jeg vil spille for flest mulig folk på størst mulige scener.

Fakta – Morten Abel (anno 2004)

* Heter egentlig Morten Abel Knutsen. Født og oppvokst i Bodø, flyttet til Stavanger da han var 15.

* Tre album med Mods: Revansj! (1981), America (1982) og Time Machine (1983).

* Fire album med The September When: The September When (1989), Mother I’ve Been Kissed (1991), One Eye Open (1993), HuggerMugger (1994) – samt to samleplater.

* Ett album med Peltz: Coma (1996)

* Fire soloalbum: Snowboy (1997), Here We Go Then, You And I (1999), I’ll Come Back And Love You Forever (2001) og Being Everything, Knowing Nothing (2003) – samt en samleplate.

* To filmroller: Hodet over vannet (1993) og Alt for Egil (2004).

Opprinnelig publisert i Aftenposten.

Én kommentar

  1. […] Morten Abels luksusproblemer […]

Legg igjen en kommentar

