Har du ennå ikke sjekket ut nyeste nummer av musikkmagasinet Eno? Da går du glipp av mye moro, blant annet min sak om 25-årsjubilantene Mudhoney.
Her er en aldri så liten bonus, en slags visuell historie om Seattle-bandet, inkludert bildetekstene som ikke ble brukt.
Konsertplakat for Mark Arms første band, Mr. Epp and the Calculations, som spilte på Langston Hughes Cultural Center i Seattle 2. juli 1983, sammen med bandene U-Men (med Tom Price, senere i Gas Huffer, og Jim Tillman, senere i Love Battery) og Limp Richerds (som også besto av Mark Arm og Steve Turner, senere i Green River og Mudhoney).
Plakaten “Seattle scene found dead” ble klistret opp på telefonstolper i Seattle i 1984, på et tidspunkt da den lokale musikkscenen mistet arenaer og så ut til å skrumpe inn.
Før Sub Pop var et plateselskap var det navnet på en spalte Bruce Pavitt hadde i musikkmagasinet The Rocket. Her hyper han hjemstaten i 1987.
I 1986 ble samleplata Deep Six gitt ut av C/Z Records, og i ettertid står den fram som den første store manifestasjonen av det som skulle bli grungescenen. Green River, Melvins, Malfunkshun, Skin Yard, og U-Men spilte alle ny musikk til samleplata.
Konsertplakat for Green River, Melvins, ’R’ Gang og False Liberty på The Grey Door i Seattle 11. august 1984. Dette var Green Rivers andre konsert noensinne, og plakaten er laget av bassist Jeff Ament, senere i Pearl Jam.
Plakat for minifestivalen Lame Fest, med slagordet ”Sub Pop Sells Out!!! You saw it coming”. Mudhoney toppet plakaten for konserten på The Moore Theatre 9. juni 1989, med Tad og Nirvana som oppvarmingsband.
Konsertplakat for Daydream Nation-turneen til Sonic Youth, med Screaming Trees og Mudhoney som oppvarmingsband, på Union Station i Seattle 11. November 1988.
Ed Fotheringhams originaltegninger for det som skulle bli Mudhoneys “Piece of Cake”-album, deres første gitt ut på Reprise Records i 1992. Tegneren var i 1980-tallene vokalist i bandet Thrown-Ups, sammen med Mark Arm og Steve Turner fra Mudhoney.
Alle illustrasjoner er hentet fra boka Taking Punk to the Masses: From Nowhere to Nevermind. Mark Arm (hoppende) fronter boka, som er utgitt av museet Experience Music Project og Fantagraphics Books. Bildet er tatt av Charles Peterson, under The Replacements’ konsert på The Metropolis i Seattle 30. november 1983. Også på bildet (f.v.): Dana Collins (The Accüsed), Sergio Avenia (Deranged Diction), Heather Lewis (Beat Happening), Alex Shumway (Green River), Gary Allen May (Supreme Cool Beings), Steve Turner (Mudhoney) og Ed Fotheringham (Thrown-Ups).