Drømmen om musikk-tv på NRK

I kveld kl. 2130 viser Studio 1 på NRK2 Karpe Diems historiske Spektrum-konsert.

Det er jo intet dårlig tilbud, men kjenner du likevel et savn av Lydverket eller lignende musikkjournalistiske tv-programmer?

Det er ingen ny følelse, for i 2001 skrev jeg om savnet av skikkelig dekning av populærmusikk på tv, skrevet for Faro Journalen. Dette var lenge før Lydverket var påtenkt, og hvem var redaktør for bransjebladet? Asbjørn Slettemark.

Asbjørn Slettemark, foto: Rashid Akrim, NRK P3


Både platebransje og NRK håper på en bedring for dekningen av populærmusikk på tv. Situasjonen i dag beskrives som katastrofal av bransjen, og heller ikke NRK er fornøyd med tingenes tilstand.

– Posisjonen for pop og rock på tv er helt jævlig, musikken blir bare brukt som pissepauser i enkeltprogrammer. Det eneste rendyrkede musikkprogrammet som finnes er jo Topp 20 på NRK. Det kan jo nesten ikke bli verre, sukker Petter Singsaas, administrerende direktør i Universal.

– Men det jobbes nå fra flere hold bevisst mot tv-selskaper og produksjonsselskaper. Det er ikke snakk om en organisert aksjon, men jeg tror og håper at vi kan få en bedring, kanskje så tidlig som til høsten, sier Singsaas.

En annen som ønsker seg mer musikk på tv er Mats Nilsson, direktør i Warner Music Norway:

– Jeg føler i bunn og grunn at det er ingen i ledelsen i NRK som er interessert i å lage et kvalitetsmessig bra tv-program om musikk. Pop- og rockeprogram blir utelukkende sett på som ungdomsprogrammer, sier Nilsson og fortsetter:

– Se på Sverige, der klarer de å lage et glimrende musikkprogram som Musikkbyrån. Et enkelt program kan inneholde 15 minutter om The Ark på turné, 20 minutter om Marvin Gaye og en rapport om r&b-markedet i Sverige. Det må jo være mulig for NRK å samarbeide med svensk tv om dette, for eksempel dele på innslaget om Marvin Gaye og fylle ut med reportasjer om for eksempel Tommy Tee i studio eller Bigbang på veien?

Nilsson må allikevel gi NRK ære for at de tross alt har et musikkprogram.

– TV 2 har vi gitt opp, de har aldri vært på banen med interesse for musikkstoff. Det samme gjelder TVNorge og TV3. NRK har i det minste mange musikkinteresserte, og gode musikkprogrammer på radio.

Tørketiden for populærmusikk på tv ble innledet våren 1999. Da la NRK ned U-redaksjonen, herunder U-musikk med nisjeprogrammene Jazz & Heavy med Geir Kolden og Tonny Kluften og Klubb Sju med Olle «DJ Abstract» Løstegaard.

Situasjonen ble ikke særlig bedre av at Metropol la ned Metropol Live i fjor, et program som hver ukedag slapp til nye norske band på konsertscenen. Oppfølgeren Box vises bare to ganger i uka.

– Mulighetene for å få vist musikkvideoer på norsk tv er veldig dårlige. Palace of Pleasure fikk vist «Summer Sound»-videoen på TVNorge etter at programmene var ferdige.  Men nå er det faktisk klin umulig å få vist videoer i Norge. Palace of Pleasure har derfor ikke prioritert å lage video lenger. Det Musikk-Norge trenger er et program som svenske Musikkbyrån. Der sender de videoer og dokumentarer om svenske og utenlandske band. Jeg sendte en mail til NRK om dette og fikk til svar at de jo hadde musikkprogrammer som Melodi Grand Prix og Spellemannprisen, sier en oppgitt Sigmund Holtskog i de doble spellemannvinnerne Palace of Pleasure.

Holtskog får støtte av Herjulv Arnkværn i distribusjonsselskapet Tuba, et selskap som har en finger med i spillet på svært mange nye norske utgivelser innen rock, pop og klubbmusikk.

– Mulighetene for et nytt norsk band å komme på tv er ikke spesielt stor. Jeg synes sportsredaksjonen er mer oppegående på musikk, bare se på dekningen av El Cacos Dan Eggen-tilknytning (Dan Eggen er medeier av El Cacos plateselskap Black Balloon, journ.anm.). I dag er det ingen steder å vise ukjente/opp-og-kommende artister og kontinuiteten er elendig – plutselig er det en programserie som går kanskje et halvt år, for så å bli nedlagt uten å bli erstattet av noe i det hele tatt, sier Arnkværn.

Andreas Gilhuus i plateselskapet dbut og gruppa Perculator, sier at for et nytt norsk band er det mer realistisk å bli vist på MTV Nordic enn på norske tv-kanaler.

– Perculator jobber for tiden med en musikkvideo i samarbeid med Medieoperatørene, men MTV er nok det eneste håpet vi har for å få vist den på tv. På norsk tv er det bare Nyhetsblikk på NRK2 som er det eneste oppegående programmet som tar for seg musikk, men de viser ikke videoer, sier Gilhuus.

Gilhuus sto også bak den første kvelden i nyskapningen «Klubben», et slags yngre alternativ til Smugets «Mandagsklubben» for musikere og bransjefolk. Den første kvelden på Blå i Oslo var viet nettopp musikkvideoer; her ble videoer av norske artister som Krøyt, Cloroform, Madrugada, Bogus Blimp, Beatroute og Palace of Pleasure vist til allmenn begeistring og applaus.

– Norske musikkvideoer holder ofte høy kvalitet, men mange av disse videoene har aldri vært vist på tv. Palace of Pleasure ble vist på Metropol og TVNorge, mens Krøyt og Beatroute er vist på MTV. Det vi trenger i Norge er helt klart et tv-program som svenske Musikbyrån.

I NRK loves det bot og bedring, men tidligst til neste vår.

– Det er en kjensgjerning at dekningen av populærmusikken i NRK-TV har en tendens til å falle mellom tre stoler, innrømmer Arild Erikstad, fagsjef for musikk i NRKs kulturavdeling.

– Musikkredaksjonen er dominert av medarbeidere som jobber med jazz, klassisk, verdensmusikk og folkemusikk, mens U-redaksjonen jobber mer med prosjekter. I tillegg har vi underholdningsavdelingen, som lager Topp 20, men som ikke har laget noe journalistisk musikkprogram.

– Vi er hele tiden på hugget for å få inn et slags musikkformat i sendeflaten, men kulturavdelingen fungerer i dag som et produksjonshus. Det er til syvende og sist NRK-ledelsen som avgjør hva som skal prioriteres og sendes, og det er trangt om plassen i sendeskjemaene. Det er faktisk ikke økonomien det står på, for et slikt musikkprogram er ikke voldsomt dyrt å produsere; problemet er sendetiden.

Erikstad ser for seg et pop/rock-magasin på NRK2 med en reprise på NRK1 sent på kvelden.

– Jeg tror det kommer, neppe til høsten, men kanskje til våren. Nå som det nåværende U-prosjektet legges ned til høsten, kan det godt hende dette blir en oppgave for U. Jeg vil i alle fall arbeide for at dette feltet blir dekket, lover Erikstad.

Erikstad sier at et slikt musikkprogram vil bli journalistisk basert, ikke på salgstall.

– Et slikt program må gå inn bak prosessene og markedsmekanismene i bransjen og fortelle hva som egentlig skjer. Men jeg er skeptisk til et program som utelukkende ser på interne forhold i musikkbransjen med et kritisk blikk. Programmet må også være kritisk til det musikalske innholdet, og presenterer det redaksjonen mener er det beste innen musikk, kombinert med gjester i studio, intervjuer og reportasjer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: