Lørdag 1. juni spiller Beatnuts og Jeru the Damaja på Blå. De har mange 90-tallsklassikere på samvittigheten, men her er mine anmeldelser av deres ikke fullt så klassiske Milk Me og Divine Design fra 2004.
The Beatnuts
Milk Me
Penalty Recordings/ Rykodisc/VME 2004
4/6
Funky beats, rølpete feststemning og enkle tekster. The Beatnuts ser ingen grunn til å endre sin suksessrike formel.
JuJu og Psycho Les i hiphopduoen The Beatnuts er mest kjent for at Jennifer Lopez knabbet den musikalske ideen til «Jenny From The Block» fra deres «Watch Out Now». Vel, nå får divaen svar på tiltale i sporet «Confused Rappers»:
«Girl, you know you haven’t been to the block for a minute / Getting all the little latin girls to buy it / When you can’t really sing and you’re no Salma Hayek», som JuJu rapper.
Ellers handler dette fortsatt om enkel skitsnakk, fest, damer og rusmidler, men hvorfor prøve på dypere ting når formelen funker?
Duoen er New Yorks svar på Los Angeles’ Alkaholiks, og har levert morsom fest-hiphop siden debuten i 1993. På Milk It er de ikke i nærheten av godformen fra 90-tallet, men det er et skritt i riktig retning etter slappe The Originators. Deres store styrke er å komme opp med minimalistiske funksymfonier med tunge trommer og oppfinnsomme samples, og i så måte funker formelen fortsatt – til tross for flere slitasjeskader.
Opprinnelig publisert i Aftenposten Aften.
Jeru The Damaja
Divine Design
Ashenafi Entertainment/Tuba 2004
3/6
Ekko av tidligere storhet.
Jeru Davis stormet frem under vingene til Gang Starr tidlig på 90-tallet, og med hjelp fra DJ Premiers produksjoner ble resultatet ren dynamitt. 1994-debuten The Sun Rises in the East er et av 90-tallets aller beste hiphopalbum, og oppfølgeren Wrath of the Math fra 1996 var heller ikke dårlig.
Men så brøt Jeru med Gang Starr, og det ble fryktelig stille. Heroz4Hire fra 1999 skuffet, men nå forsøker Jeru igjen å ta opp tråden. Som rapper gløder han fortsatt, og det er flere spor her som minner om velmaktsdagene.
Dessverre har ikke Jeru musikk som fungerer som bra nok sparringpartner for hans lyriske svingslag. Nykommerne Ed Dantes og Sabor makter stort sett bare å skape hule ekko av DJ Premiers klassiske produksjoner. Gamle fans vil finne en del å glede seg over, mens andre anbefales å oppsøke The Sun Rises in the East – en plate som bare blir bedre for hvert år som går.
Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.