Fredag 14. juni spiller Fatboy Slim på Rockefeller. Han Norman Cook er kanskje ikke den som skinner sterkest på trendbarometeret om dagen, men det er liten tvil om «the superstar dj» er tilbake i stadionformat.
Bare tenk David Guetta, Skrillex og Daft Punk. Okei, de er kanskje ikke dj-er, men du skjønner hva jeg mener.
Jeg benytter anledningen til å minne om da dj-en sist ble visket vekk fra trendkartet, for ti år siden. Denne kommentaren ble skrevet i forbindelse med Quartfestivalen i 2002.
Hvor er det blitt av alle dj-gutta? På årets Quart har klubbmusikken krabbet ned igjen til klubbene, og nytenkningen mangler.
DJ Herkules er tilknyttet Tee Productions og er her på Quart for å samle trådene mellom hiphopartistene i Bendiksbukta torsdag. Når Dagsavisen treffer ham, blir han på kort varsel huket til å spille på festivalens VIP-område.
– Det er visst mangel på dj-er her, konstaterer han.
Indisiene er klare: House, tekno, drum’n’bass og annen klubbmusikk er definitivt ikke «hot shit» på årets Quart. Tidligere har festivalen bydd på stornavn som Underworld, The Orb og Fatboy Slim, men i år er til og med DJ Peers cd-miks byttet ut på den offisielle Quart-cden: I år består den av punk, hardcore, indie og metal. Mens Chemical Brothers og Röyksopp spilte på Hultsfred i år, er det knapt spor av elektronikk på årets hovedscener. Der er det sekkepipepunk, afrobeat, black metal, hiphop, pop, numetal, David Bowie og Kaizers Orchestra.
Men selv om rock, hiphop og pop regjerer utendørs, har ikke klubbmusikken forsvunnet totalt fra Kristiansand. Den har isteden trukket seg vekk fra dagslyset og tilbake til klubbenes trygge mørke. Caledonien, Markens og Kick har en del å by på for de danseglade: Franske Gotan Project og deres tango-house, New York-legenden Danny Krivit og det tyske stjerneskuddet Timo Maas treffer alle hver sin publikumstype, og det er også artig med lovende nordmenn som Safariari og Ralph Myerz & The Jack Herren Band.
Men årets klubbprogram har allikevel et visst gammelmannspreg over seg. Her er det mye house for 30-åringer, engelsk voksenhiphop, fallende stjerner som Dimitri From Paris, og altfor mange festende Oslo-dj-er. Kanskje det er moro for sørlendingene å oppleve Audun Vinger, g-Ha, DJ Dust, DJ Peer og DJ Hassi, eller kanskje det er «bransjehorene» som vil feste med illusjonen om at de fortsatt er i Oslo?
Uansett, mens europeiske trendblader renner over av stoff om 80-tallsrevival og «electroclash» er Martin Bjørnersens og Gaute Drevdals Tom Tom Klubb dessverre det nærmeste vi kommer tidsånden på Club Quart i år.