The Conqueror Worm: Poe etter behov

Øyvind Lauvdahl valgte seg print on demand-prosjektet Blurb.com da han laget tegneserie av Edgar Allan Poe. Mer om Lauvdahl her.

Øyvind Lauvdahl har lenge drømt om å lage en tegneserietolkning av Edgar Allan Poes dikt «The Conqueror Worm», men innså at ideen var for spesiell for de fleste forlag og tradisjonelle utgivelsesformer. Når han til slutt gjennomførte prosjektet, var det som en «print on demand»-produksjon, der interesserte kjøpere får trykket sitt ene eksemplar når de bestiller fra nettstedet Blurb.com.

– Ideen til denne tolkningen av Poes dikt har jeg hatt lenge, men jeg vurderte formatet som for spesielt for at det ville hatt noen sjanse i tradisjonelle norske fora. Dessuten er teksten på engelsk, og det har verken vært aktuelt med oversettelse eller fremstøt mot utenlandske aktører. POD-løsningen innebærer at jeg ikke måtte kaste bort tid på å selge prosjektet. Eller krangle. Eller søke. Eller vente. Eller samarbeide. Denne boken eksisterer kun i kraft av min vilje … og Blurbs produksjons- og distribusjonsteknologi. På et tidspunkt var jeg bare klar til å få dette gjort slik jeg ville ha det gjort, og veien fra produksjon av illustrasjoner til salg av enheter var overraskende kort.

Andre fordeler er at The Conqueror Worm aldri havner på mammutsalg eller bokbål, samtidig som den er til salgs så lenge Lauvdahl vil.

– Men etter min erfaring betyr dette også, i all hovedsak, at enhetene er dyrere, trykkvaliteten mer ujevn og distribusjonen vanskeligere. Til tross for dette er det flere grunner til at jeg valgte denne modellen for akkurat denne prosjektet, og de sammenfaller nok i en følelse av kontroll og uavhengighet. Slikt er godt for sjelen, en gang i blant, og akkurat dette prosjektet egnet seg spesielt godt til en slik undergrunnsestetikk.

– Men rent forretningsmessig kan nok ikke denne modellen måle seg mot den ene store fordelen med den tradisjonelle utgivelsesmodellen: innkjøpsordningen. I alle fall ikke for meg, avslutter serieskaperen fra Lakselv.

Opprinnelig publisert i D2, i noe kortere form.

Legg igjen en kommentar

