Svenske jenter invaderer D2

Jenteinvasjon i dagens D2: Jeg har intervjua tegneserieskaperne Coco Moodysson, Liv Strömquist, Sara Granér, Lina Neidestam og Ellen Ekman, og sistnevnte har laget dette fantastiske coveret. Sjekk ut hennes Lilla Berlin, som debuterer på norsk i desembernummeret av Pondus.

Bonus på bloggen: Flere svenske jenter. Denne undersaken fikk ikke plass i magasinet, vi prioriterte å liste opp alt som bobler blant Norges mange kvinnelige serieskapere.

Kjøp D2 i dag, i morra er det for seint. Mer om svenske tegneserier her.

[Edit: SKANDALE! Jeg ser først nå at Ronja Berge har ramla ut av min D2-oversikt over aktive kvinnelige serieskapere i Norge. Det er bare å beklage!]

D2

Cecilia Torudd (70)
Den moderne svenske tegneseriens «grande dame», utdannet ved Konstfack og begynte som serieskaper i 1970-årene. Hennes mest kjente verk er stripeserien Ensamma mamman, som debuterte i Dagens Nyheter i 1985, ble samlet i to album og vant Urhunden i 1989.

Lena Ackebo (63)
Den kanskje fremste kvinnelige serieskaperen i de mannlige svenske serietegnernes gullalder i 1980-årene. Ackebo var fast bidragsyter i den toneangivende antologien Galago, sammen med giganter som Joakim Pirinen, Gunnar Lundkvist og Max Andersson. Fortsatt aktiv, og har gitt ut tolv bøker.

Anneli Furmark (51)
Utdannet ved Kunsthøgskolen i Umeå, og begynte først for alvor med tegneserier i 1999. Hun lar seg inspirere av Tove Jansson og det hverdagslige, og vant Urhunden både for Amatörernas afton (2005) og Jamen forlåt då (2008).

Joanna Rubin Dranger (43)
Kunstner, illustratør, barnebokforfatter og serieskaper, kjent for tegneserieromaner som Fröken Livrädd & Kärleken (1999) och Fröken Märkvärdig & Karriären (2001), som vant Urhunden. Flere er oversatt til norsk.

Nina Hemmingsson (41)
Begynte først å lage serier etter å ha fullført utdannelsen ved Kunstakademiet i Trondheim, og har utmerket seg en miks av absurd humor, melankolsk selvbiografi og politisk snert. Vakte spesielt oppsikt med «Prinsessan & gemålen», en antirojalistisk satireserie om kronprinsesse Victoria og hennes ektemann, Daniel Westling. Hennes Jag är din flickvän nu (2006) vant Urhunden for beste svenske tegneserieutgivelse. Går fast i det norske Nemi-bladet.

Åsa Grennvall (40)
Den hverdagsrealistiske og selvbiografiske svenske tegneseriens førstedame, med åtte tegneserieromaner, i hovedsak melankolske og svartsynte skildringer av mellommenneskelige forhold, bak seg. Hennes Sjunde våningen (2002) vant Urhunden.

Malin Biller (34)
Serieskaper som bruker crazyhumor for å fortelle om alvorlige temaer som mobbing og alkoholisme, og er best kjent for sine mange humorserier om jenter som absolutt ikke oppfører seg slik jenter bør. Om någon vrålar i skogen (2010) er alvorlige, en selvbiografisk tegneserieroman om oppveksten med en voldelig og alkoholisert far.

Sofia Olsson (33)
Radiojournalist og serieskaper, utdannet ved Serieskolan og medlem i Dotterbolaget. Best kjent for sine selvbiografiske utleveringer av sitt eget heteroseksuelle middelklasseliv, først publisert som føljetong i blader, og samlet i bøkene Hetero i Hägersten (2010) og Det bästa barnet (2013).

Joanna Hellgren (32)
Utdannet ved Konstfack i Stockholm, men begynte som serieskaper etter at hun flyttet til Paris. Debuterte på fransk forlag med tegneserieromanen Mon frère nocturne (2008), om en gutt som vokser opp i skyggen av sin døde bror. Første bind i trilogien Frances (2009–2012) vant Urhunden.

Hanna Gustavsson (29)
Utdannet ved Konstfack i Stockholm, og brakdebuterte i år med tegneserieromanen Nattbarn, om en kvisete 14 år gammel jente, som flykter inn i nettporno og chatting for å slippe unna det hun føler er et innholdsløst tenåringsliv.

Nanna Johansson (27)
Utdannet ved Serieskolan i Malmö, og et av de mest profilerte medlemmene i det feministiske seriekollektivet Dotterbolaget. Seriene hennes er i ånden etter Liv Strömquist, politisk satire om feminisme, egoisme og politikk i kortformat. Jobber dessuten med blogging, radio og tv. Presenteres på norsk i Rocky nummer fire.

Sara Hansson (27)
Utdannet ved Serieskolan i Malmö, medlem i Dotterbolaget, deler atelier med Liv Strömquist og Sara Granér og har gitt ut flere fanziner i samarbeid med Nanna Johansson. Fikk sitt gjennombrudd med den selvbiografiske barndomsskildringen Vi håller på med en viktig grej (2011), om Spice Girls, vennskap og pubertet, vant Urhunden for beste svenske tegneserie.

Superbonus: Tre D2-notiser om Liv Strömquist og Sara Granér. 

Verdens verste kjæreste
Hvem er tidenes mest provoserende kjæreste? Den svenske tegneserieskaperen Liv Strömquist har grublet, og i albumet Einsteins fru presenterer hun sin egen toppliste.

Som tittelen røper topper fysikeren og nobelprisvinneren Albert Einstein listen, blant annet fordi han dumpet sin forskerkone Mileva Maric til fordel for sin egen kusine. I 1905 hadde forskerekteparet blant annet publisert en artikkel om relativitetsteorien sammen, men etter bruddet fornektet Einstein sin kones innflytelse, og sa at «kvinner ikke er skapt for abstrakte tanker».

Listen for øvrig fylles ut med mannsgriser som Pablo Picasso, Sting og Karl Marx. Strömquist slo gjennom med debuten Hundra procent fett i 2005, og regnes i dag som en av Sverige mest lovende og hardtslående serieskapere. Einsteins fru er hennes tredje album. 

Stemmer barn KrF?
«Barn är kristdemokrater» heter bidraget til den svenske serieskaperen Liv Strömquist i nyeste nummer av antologien Galago [2013-kommentar: Siden gitt ut i boka Ja till Liv!]. Greit, hun skriver om det svenske partiet Kristdemokraterna, men hypotesen kan lett overføres til Kristelig Folkeparti. Her er Strömquists punkter:

1. Barn verner om kjernefamilien, og hater skilsmisser.

2. Barn foretrekker at hjemmeværende husmødre fremfor karrieremødre.

3. Barn er besatt av gamle tradisjoner, som julefeiring.

4. Barn er moralister, og misliker sex og rusmidler sterkt.

5. Barn elsker høyere samfunnsklasser, og foretrekker prinsesser fremfor arbeiderklassen.

Foruten Liv Strömquist rommer Galago nummer 95 en illustrert novelle av skrekkmesteren John Ajvide Lindqvist, serier av Lars Sjunnesson, Henrik Bromander og Jeffrey Brown og en utklippsdukke av Robert Smith i The Cure med kone.

Hjerterå vitser
Hva er det med svenskene? Mens norske vitsetegnere stort sett er fornøyd med å tråkke rundt i Gary Larsons store fotspor, har svenskene i flere tiår prøvd å overgå hverandre i hjerterå, melankolske og til tider depressive vitser. Noe som selvsagt er veldig morsomt.

Siste skudd på stammen er Sara Granér, som har gitt ut debutboken med den megetsigende tittelen Det är bara lite AIDS. Her er familier i full oppløsning, sykdom, død og meningsløs vold. Kort sagt: Sara Granérs verden er en verden der all kjærlighet, empati og fintfølelse har fordunstet like brutalt som en isbit i badstuen.

I hjemlandet tegner hun fast i Dagens Nyheter, er nominert til serieprisen Urhunden og blir beæret med en separatutstilling i Kulturhuset i Stockholm i august.

Advertisements

17 kommentar

  1. Fint med den niende kunstart som hovedsak i D2! Men det er useriøst å omtale Moodysson, Strömquist, Granér, Neidestam og Ekman som jenter. Så vidt jeg vet er de profesjonelle serietegnere som er over myndighetsalderen. Å kalle dem for jenter er derfor feil, i tillegg til å være en subtil måte å diskreditere både dem og sjangeren på. Jeg tviler på at dét var poenget med denne D2-artikkelen.

    • Å kom igjen! Age ain’t nothin but a number.

      Det som derimot er useriøst er å trekke fram «sjangeren». Hvilken sjanger tenker du på? Tegneserier? Jenteserier? Selvbiografiske serier? Feministiske serier? Stripeserier?

      • Tegneserier.

        Age ain’t kanskje nothing but a number, men det er i hvert fall i en voksen yrkesutøvers interesse å bli omtalt som en voksen yrkesutøver. Det gjør man ikke ved å kalle vedkommende «jente», eller «gutt» for den saks skyld.

  2. Serier är ingen genre, det är ett medium, om man ska märka ord.

    • Helt korrekt!

    • Det kommer an på sammenhengen man ser tegneserien i. Som instrument for kommunikasjon er tegneserien et medium, som kunstnerisk uttrykk kan den kalles en sjanger/art. Herav «den niende kunstart».

      • Hm. Jeg vil ikke si at sjanger og kunstart er det samme, langt derifra. Krim er en sjanger, selvbiografi er en sjanger, eller science fiction og heimstaddiktning.

        Tegneserien er et medium eller kunstart/kunstform. De åtte andre kunstartene er som følger, og det har ikke noe med sjanger å gjøre, da blander man kortene.

        1: Maleri, tegning og fotografi
        2. Skulptur og installasjoner
        3: Teater
        4: Arkitektur
        5: Musikk
        6: Dans
        7: Litteratur
        8: Film

        Sjangrene kan du finne igjen i kunstformene, om det er krimdanseforestilling eller science fiction-arkitektur.

        Og den niende er altså tegneserier, det var vel franskmennene som slo fast det?

  3. […] av intervjuet blei brukt i en sak om Tegneserie-Sverige i D2. Mer om hva som skjer i Norge […]

  4. Hvem laget den nye maktpyramiden?

  5. […] – Det er en enorm greie, det er som «Allsang på Skansen», med én million lyttere. I ukevis etterpå fikk jeg rundt 30 eposter om dagen fra folk som ville diskutere, og fikk telefoner fra folk som postmannen Glenn, som ville snakke om hvor bra og interessant det var at jeg hadde snakket om mensen, sa Strömquist til D2 i fjor. […]

  6. […] D2-sak om alle de feministiske serieskaperne i Sverige (2013). […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: