Øyvinds julekalender, luke 1: Daddy’s Girl

Som i fjor som i år: Det blir tegneserietips hver dag på bloggen fram til og med julaften.

Jeg innleder 2013s julekalender med en skikkelig feelbadserie: Debbie Drechsler har laget en svært sterk og vellykket tegneserie om incest i serien Daddy’s Girl. Mer her.

Debbie Drechsler
Daddy’s Girl
Fantagraphics Books 1997

Søte tegninger, kombinert med brutal historie, gjør inntrykk.

Tegneserien har flere muligheter i sin fortellerteknikk som du ikke kan benytte deg av i for eksempel film og bøker. En av disse er å utnytte samspillet mellom tegninger og tekst.

Den amerikanske serieskaperen Debbie Drechsler utnytter dette med imponerende effekt i sine serier. Boka Daddy’s Girl forteller en brutal historie om den lille jenta Lily. Lily og hennes to søstre bor i, en på utsiden, lykkelig familie. For vesle Lily blir misbrukt seksuelt av sin far.

Drechsler tegner i en naiv og søt stil, som minner mye om barnetegninger i formen. Kombinasjonen mellom de søte tegningene og den tøffe historien skaper en sjokkerende effekt. Du kan nesten føle at det er den lille jenta som selv tegner og skriver sin egen historie. Jeg vet ikke hvor mye av innholdet her som er selvbiografisk, men det virker skremmende virkelig.

Drechsler krydrer historien med dagbokreferat, og fortellingen utspiller seg gjennom løsrevne episoder. Serien er sterk kost, som denne tankerekken fra Lily da hun vurderer å ta en overdose sovetabletter: «Jeg var så nære på å gjøre det, men jeg feiget ut. Mamma ville blitt så såret. Jeg kunne ha skrevet en lapp som forklarte om hvorfor jeg gjorde det, men da ville hun få vite om meg og pappa.»

Kort sagt: En brutal og opprivende tegneserie.

PS! Serien fortsetter i hefteform under tittelen Nowhere, fra forlaget Drawn & Quarterly.

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.

Legg igjen en kommentar

