Øyvinds julekalender, luke 2: Ed Brubakers gjennombrudd

Med serier som Captain America og Criminal er Ed Brubaker blitt en av de stødigste og mest interessante tegneserieforfatterne innen både superhelt- og krimserier.

Men du visste kanskje ikke at han hadde en fortid som sosialrealistisk indie-serieskaper? Bruddet kommer med 1997s Detour.

Ed Brubaker
Detour nr. 1
Alternative Press 1997

Ed Brubaker har gått flere skritt videre fra sin grå og triste sosialrealisme.

Ed Brubaker har lenge holdt til i utkanten av den amerikanske alternativscenen, blant annet med hefteserien Lowlife. Men med sin nye serie Detour tar han flere skritt videre; her blir Brubakers grå og triste sosialrealisme parret med science fiction.

Historien om taperen Christopher som spionerer på naboer og samboere blir ekstra paranoid og foruroligende når den utspiller seg i en nær framtid hvor mennesker må beskytte seg mot forurensingen utendørs med ansiktsmasker.

[2012-kommentar: Detour floppet, og nummer to ble aldri utgitt. Det endelige gjennombruddet kom i 1999, med krimserien Scene of the Crime.]

Ed Brubaker og Michael Lark
Scene of the Crime nr. 1-4
Vertigo/DC 1999

Glitrende stillferdig krim.

Stengte persienner, skyggefulle gater og mystiske kvinnelige oppdragsgivere. Privatdetektiv Jack Herriman har til og med navnet sitt skrevet på glassdøren inn til kontoret. Alle de faste ingrediensene i en god privatdetektivhistorie er på plass i Scene of the Crime, men dette er ingen klisjépakket krim.

Jack Herriman er ingen Sam Spade eller Varg Veum. Snarere en typisk ung og usikker mann i slutten av 20-årene: slaskete kledd, bor hjemme hos sin eldre onkel og drømmer om den store kjærligheten. Jacks anonyme fremtoning kan også være en fordel: «One advantage of being somewhat young and unkept is that no one ever suspects that I’m on any kind of official business», som han selv sier det.

I Scene of the Crime får Jack i oppdrag å finne en kvinnes søster; en i utgangspunktet uskyldig og enkel sak som raskt tar en skremmende utvikling. Ed Brubaker er en dreven forteller, og pakker historien inn i en sjarmerende hverdagslighet og nøkternhet.

Som en familietradisjon har Jack alltid med seg onkelen sin på spaningsoppdrag, bare et eksempel på Brubakers sjarm. Her er ingen store ord og effekter, noe som gir serien et langt større grad av realisme enn den beinharde krimverdenen vi ofte møter. Men plutselig setter Brubaker inn raske knivstikk av overraskelser og grusomheter, og vipper leseren av pinnen.

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.

Advertisements

Én kommentar

  1. […] startet karrieren innenfor sosialrealistiske undergrunnsserier, men siden gjennombruddet med krimserien Scene of the Crime har han etablert seg som en av amerikansk tegneseriebransjes mest […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: