Øyvinds julekalender, luke 8: Klassikerserien

Hva med en dose avisstriper fra spenningsserienes gullalder? Disse eksemplarene av Klassikerserien er sikkert fortsatt der ute – for den som leter.

Alex Raymond, Mac Raboy og Dan Barry
Klassikerserien: Lyn Gordon 1934-1960
Egmont Serieforlaget 2004
5/6

Alex Raymond
Klassikerserien: Rip Kirby 1946-1956
Egmont Serieforlaget 2004
4/6

Lee Falk og Phil Davis
Klassikerserien: Mandrake 1934-1964
Egmont Serieforlaget 2003
3/6

Peter O’Donnell og Jim Holdaway
Klassikerserien: Modesty Blaise 1963-1965
Egmont Serieforlaget 2003
5/6

Peter O’Donnell og Jim Holdaway
Klassikerserien: Modesty Blaise 1965-1967
Egmont Serieforlaget 2004
5/6

Gamle nyheter forblir gamle, mens gamle avisserier får nytt liv i Klassikerserien.

Nordmenn er rare. Der amerikanerne foretrekker sine tegneserier i hefte- eller bokformat og franskmennene sverger til albumet, har vi alltid vært svake for avisserier – i hefteformat. Med unntak av Donald Duck & Co har de mest populære seriene i Norge utspring i avisene: Knoll og Tott, Billy, Hårek, Fantomet, Modesty Blaise, Tommy og Tigern, Larsons gale verden, Pondus og Nemi. Vi lager til og med stripeserier som ikke går i avisene, som Eon, Rex Rudi og Kollektivet [20133-kommentar: Ganske riktig, disse gikk ikke i noen avis i 2004].

Spenningens gullalder
I dag sliter Fantomet en enslig kamp med å representere de gode, gamle spenningsseriene i avisene, men bøkene i Klassikerserien tar oss med tilbake til en tid da avisene rommet lange serier innen science fiction, krim og action. De episke spenningsserienes gullalder ble født med Buck Rogers og Tarzan i 1929, og vokste seg stor på 30-tallet – i tomrommet mellom pulplitteraturen (krimlegenden Dashiell Hammett skrev de første episodene av Secret Agent X9) og tegneserieheftene.

Alex Raymond (1909-1956) var en av avisseriens store enere, en elegant tegner og fantasifull manusforfatter som her er representert med sine to mest kjente serier: Lyn Gordon og Rip Kirby.

Flash Gordon var et direkte svar på suksessen Buck Rogers, og lest med dagens øyne kan serien virke både klisjéfull og stivbent. Det er en skjebne som ofte rammer de store pionerene, for det er lett å glemme hvor skoledannende serien var for 1900-tallets mange store romeventyr – med sin episke historie, såpeoperakjærlighet og fantasifulle verdener og skapninger.

Det er for eksempel liten tvil om at George Lucas kunne sin Lyn Gordon da han satte i gang med sine Star Wars-filmer. Raymond måtte forlate serien i 1944 på grunn av andre verdenskrig, og fikk heller ikke komme tilbake. Selv om hans søndagsserier utgjør høydepunktet i denne boken, er det også interessant å se romhelten i den senere streken til Mac Raboy og Dan Barry (blant annet med manus av science fiction-forfatteren Harry Harrison).

Serie-gentlemen
Siden Raymond ikke fikk fortsette, startet han den mer jordnære Rip Kirby.  Kirby var en intellektuell privatdetektiv, en verdensvant gentleman og kvinnebedårer som lyttet til Chopin og Beethoven, spilte sjakk og golf og skrev bøker innen både kjemi og kriminologi.

Avisserien ble utgitt i Norge allerede fra 1946, og denne boken med et utvalg av Raymonds beste serier er en overraskelse for oss som husker serien som Rolf Kirkeby fra Dagbladet helt frem til 1989. Da hadde tiden gjort gentlemansdetektiven om til en piperøykende tørrpinn, men i Raymonds tidligste serier står han frem som en handlekraftig helt i et knippe underholdende mysterier.

En annen serie-gentleman er magikeren og hypnotisøren Mandrake, som var en blanding av Harry Houdini og sin egen skaper – Fantomet-pappa Lee Falk. Frasen ”Mandrake gjør en hypnotisk gest” er norgesberømt, men som denne boken viser slet serien med å finne formen.

I utgangspunktet var Mandrake en nærmest allmektig magiker, som etter hvert begrenset seg til hypnose. Det var allikevel ingen grenser for hva Mandrake kunne få til med sitt hypnotiske blikk, og serien balanserte alltid vaklevorent mellom spenning og slapstick. Det hjalp heller ikke at Phil Davis var langt stivere i streken enn de beste avistegnerne, og Mandrake-boken fungerer best for de som husker magikeren med glede som gjesteserie i Fantomet.

Actiondronning
Modesty Blaise er actiondronningen i Norge, men seriehistorisk står hun litt på siden av eventyrserienes gullalder. For det første er serien britisk, og for det andre dukket den opp så sent som i 1963. Det hindret den ikke fra å bite seg fast, og Peter O’Donnell skrev daglige eventyr om sin heltinne helt frem til 2001.

Her i Norge har Modesty vært gallionsfigur i Agent X9 siden 1974, og i motsetning til de andre bøkene i Klassikerserien er målet å presentere alle Modesty-stripene i kronologisk rekkefølge. La oss i alle fall håpe vi får seriens høydepunkt, stripene som ble tegnet av Peter Holdaway frem til hans død i 1970.

Modesty-bøkene er en flott pakke til damens mange fans, men de bør samtidig spørre seg om de ikke har seriene i hyllen allerede. De er blitt utgitt gjentatte ganger før, både i hefteformat og 29 album.

Alle seriene i Klassikerserien er lekkert presentert, med et skånsomt utvalg smakebiter fra seriens beste år – krydret med gode forord, essays og biografier om serieskaperne. Modesty Blaise-bøkene er de eneste som er trofast overfor serienes opprinnelige stripeformat, mens de andre presenteres i en forvirrende blanding av striper og ombrukne heftesider.

Egmont burde kanskje ha kostet på seg å presentere seriene slik de opprinnelig ble trykket, men samtidig spolerer dette ikke den gode leseropplevelsen. Eventyrseriene er kanskje historie i avisene, men disse bøkene gjør seg fint i bokhyllene til alle som minnes glansalderen med glede. For yngre lesere, derimot, vil de nok føles håpløst gammeldagse.

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.

Advertisements

4 kommentar

  1. […] tegner i en klassisk og elegant svart/hvitt-stil, som på samme tid minner om gamle mestere som Alex Raymond og Hal Foster, men også mer ekspressive og moderne svart/hvitt-tegnere som Frank Miller og Arthur […]

  2. […] Den første boken med den dannede privatdetektiven Rip Kirby var en øyeåpner, med fokus på de actionfylte barneårene under Alex Raymonds fabelaktige penn. Da Raymond ble drept i en bilulykke i 1956, tok erfarne John Prentice over stafettpinnen, og holdt liv i Kirby frem til sin død i 1999. Dessverre er denne boken bare et minneskrift over en middelmådig serieskaper. […]

  3. […] å selge sine praktverk med klassiske franske albumserier, amerikanske avisserier av typen Lyn Gordon og Mandrake og Disney-serier direkte gjennom […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: