Øyvinds julekalender, luke 13: To tegneseriefilmklassikere

Du har tegneseriefilmer, og så har du Crumb og American Splendor. Begge er pensum for både film- og tegneserieinteresserte.

Robert Pulcini, Shari Springer Berman
American Splendor
Arthaus/Scanbox 2003
5/6


Terry Zwigoff

Crumb
Columbia Tristar 1995
6/6

(Mer om Robert Crumb her, Harvey Pekar her og intervju med Terry Zwigoff her.)

To tegneseriebaserte filmer som viser at ordet ”tegneserieaktig” bør forvises til de evige jaktmarker.

”Det har lenge vært en klisjé hos filmanmeldere å bruke uttrykk som tegneserieaktig når de vil formidle at persontegninger, historie og dialog er på sitt absolutt lavest tenkelige nivå”, skriver Waldemar Hepstein i forordet til dvd-utgaven av American Splendor. Denne og dokumentaren Crumb bør tvangsvises for alle filmkritikere som har satt ordet ”tegneserieaktig” på papiret.

Hepstein har også laget en fersk tegneserie om et innbilt møte med filmens stjerne, Harvey Pekar fra Cleveland. Pekar er den ekstremhverdagslige tegneserierealismens far, etter at han midt på 70-tallet begynte å skrive om sitt grå hverdagsliv – og fikk undergrunnens spirende stjerner til å tegne historiene i bladet American Splendor.

Filmatiseringen om Pekars liv er en nyskapende og original blanding av fiksjon og dokumentar, der skuespilleren Paul Giamatti gir en briljant tolkning av den bitre og usentimentale selvutleveringen Pekar introduserte. Samtidig står Pekar selv for voiceover (der han klager over at skuespilleren ikke ligner på ham), mens intervjuer med Pekar i nåtid avbryter fiksjonen. Det er gnistrende gjort, og filmen er et underholdende portrett av mannen som gjorde tegneserien om til en arena for selvbiografi.

”They made a movie about him too”, sier Pekar om tegneren Robert Crumb, og dokumentarfilmen Crumb fra 1995 er faktisk noen hakk bedre. Der American Splendor til en viss grad resirkulerer Pekars serievignetter fra dagliglivet, graver regissør Terry Zwigoff seg dypt under huden på Crumb og familien hans.

Resultatet er et dypt gripende og rystende familieportrett, som vil røre selv det hardeste hjertet uten den minste kjennskap til Crumbs serier. Tar vi med at regissør Zwigoff gikk videre til filmatiseringen av Daniel Clowes’ tegneserie Ghost World – en serieskaper oppfostret på Pekar og Crumb – har du tre filmer som viser at ”tegneserieaktig” like gjerne kan være det ypperste lovord.

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.

Advertisements

Én kommentar

  1. […] Terry Zwigoff og produsenten Lianne Halfon, som var en av Terrys gamle venner og produsent for Crumb-dokumentaren hans, følte jeg at jeg kunne stole på dem. Jeg var ikke så interessert i å lage en […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: