Walker Evans’ postkortrealisme

Fotobok-uke på bloggen. I dag: Walker Evans (1903-1975).

Sender du fortsatt postkort i ny og ne? Men har du noen gang tenkt hvorfor? Amerikaneren John P. Charlton tok patent på oppfinnelsen allerede i 1861, men det var først i 1907 det ble fart i sakene. Da tillot det amerikanske postvesenet avsenderen å skrive på adressesiden, mens tog og bil gjorde enklere for amerikanere å reise langt hjemmefra. Dermed ble det både mulig og populært å sende kort med kjappe meldinger på den ene siden og fotografier av lokale gater, hoteller og severdigheter på den andre. Postkortet var en velvoksen industri allerede i 1914.

Nå har New Yorks Metropolitan Museum of Art og forlaget Steidl fått boltre seg i postkortsamlingen til den amerikanske fotografen Walker Evans (1903-1975), der både stort (Brooklyn Bridge i New York) og smått (hovedgaten i Lenoir, North Carolina) er representert. Et utvalg av de 9000 postkortene i samlingen er nå blitt til utstillingen og boken Walker Evans and the Picture Postcard.

Men dette handler ikke bare om postkort, men også om Evans’ egne fotografier. Evans begynte å samle på postkort da han var 12 år gammel, og som fotograf lot han seg inspirere av de enkle, lite pyntede og uambisiøse postkortmotivene. Evans adopterte denne objektive realismen, og resulterte i postkortaktige bilder som en stall i Natchez, Mississippi og et boligområde i Easton, Pennsylvania. 

Opprinnelig publisert i D2.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: