Sjekk ut mitt intervju med Brian Reitzell i dagens D2.
Brian hvem?
Han var tidligere trommeslager i Red Kross og Air, men de siste årene har han slått seg opp som en av Hollywoods mest ettertraktede filmkomponister. Han er musikkansvarlig på nesten alle Sofia Coppolas filmer, tv-seriene Boss og Hannibal, samt dataspillene Red Faction: Armageddon og Watch Dogs.
I tillegg har han en mystisk evne til å lokke musikkbransjens mest folkesky artister fram i lyset igjen, folk som Mark Hollis i Talk Talk, Kevin Shields i My Bloody Valentine og Aphex Twin. Les mer om dette og hans kommende «norske» albumdebut i dagens nummer, og sjekk ut litt av musikken hans nedenfor.
Den rykende ferske «Last Summer», et samarbeid med Kevin Shields fra den kommende soloplata Auto Music, kan du høre her.
FOTO: SIGURD FANDANGO
Brian Reitzell skriver, spiller inn og produserer 40 minutters musikk til alle de 13 episodene i hver sesong av Hannibal. Han har syv dager på seg, og inviterer musikere etter behov. Norske Lars Horntveth fra Jaga Jazzist er blant bidragsytere.
– De fleste av «mine» musikere kommer fra jazzverdenen, fordi de er gode til å improvisere. Jeg er stor fan av musikken i Roman Polanskis filmer, visste du at han hyrte den svenske saksofonisten Bernt Rosengren til å spille på den geniale Knife in the Water?
Sofia Coppola brukte 70-tallsmusikk i regidebuten The Virgin Suicides, men i Marie Antoinette ville hun bruke 80-tallsmusikk, selv om filmen foregår på 1700-tallet.
– Hun hadde allerede skrevet i manus at Siouxsie & The Banshees’ «Hong Kong Garden» skulle spilles da Marie Antoinette går i operaen. Det var noe vi ønsket oss helt fra starten, forteller Reitzell.
Brian Reitzell brukte åtte måneder på å overtale Frank Ocean til å tillate bruk av hans «Super Rich Kids» i The Bling Ring, Brian Reitzells første samarbeid med hiphopverdenen. I utgangspunktet ville han jobbe med Kanye West.
– Jeg ønsket å bruke Kanye på samme måte som jeg bruker andre musikere, til å lage ny musikk, men det fungerte ikke. «Jeg er ingen musiker. Jeg skriver ikke sanger. Jeg er en produsent,» var det første han sa til oss. Men han fortalte oss om «Super Rich Kids», men siden Frank Ocean i utgangspunktet ikke vil at musikken hans skal brukes i filmer, tok det meg minst åtte måneder å overtale ham.
Etter Lost in Translation begynte filmoppdragene å strømme inn til Brian Reitzell, men han er mest fornøyd med at han klarte å lokke den eksentriske helten Kevin Shields fra kultbandet My Bloody Valentine til å lage ny musikk til filmen.
– Kevin Shields visste aldri hvordan han skulle klare å tilpasse sin kunst til noen andres kunstverk, men jeg har klart å vise både ham og Aphex Twin hvordan det kan fungere. Men Kevin brukte opp hele honoraret til å utstyre studioet sitt, og oppdraget endte nok med å koste ham penger, ler Reitzell.
Da Shields fikk i oppdrag å remikse to låter til «Marie Antoinette»-filmen betalte Reitzell så bra at Shields fikk råd til å jobbe med My Bloody Valentine igjen.
https://www.youtube.com/watch?v=-dQKxVeLUco
Brian Reitzell prøvde å få Mark Hollis fra Talk Talk til å skrive musikk for Marie Antoinette, men det ble ikke noe av. Men i 2012 leverte Hollis musikk, det første musikalske livstegnet siden han produserte og arrangerte to låter på Anja Garbareks Smiling & Waving i 2001, til tv-serien Boss, der Reitzell var musikkansvarlig.