Malmös melankolske jente

Den brasilianske graffitimaleren Limpo preger bybildet i Malmö. Den samme jenta går igjen.

Limpo

På jobb i Malmö med fotograf Ivan Brodey. 

Graffitimaleren Limpo har ett problem, og det er hverken politi eller myndigheter. Brasilianeren har i fem år dekorert vegger, dører, gjerder, biler, leiligheter og gallerier over hele Malmö, og ofte ender det med at han maler den samme melankolske, barbente jenta med drømmende blikk.

Men i det siste har en annen maler begynt å gå over veggmaleriene hans, for å gjøre én liten endring: Han tegner over jentas sammenknepne munn, og gjør tristheten hennes om til et strålende smil. Nå tar en småirritert Limpo frem sprayboksen sin, går mot elskapet like ved galleriet sitt og fikser opp jenta han har malt.

– Jeg begynte å male graffiti i tenårene, hjemme i Salvador de Bahia. Inspirasjonen kom fra gatebarna, de pratet til meg, fortalte sine historier og at de hverken hadde mamma, pappa eller noe å spise. Det er deres historie jeg forsøker å male, forteller Limpo.

33-åringen heter egentlig Fabio da Rocha Passos Pinheiro, og har gjort graffiti til et levebrød etter at en rekke tilfeldigheter – og etter hvert kjærligheten til en svensk jente – fikk ham til Malmö for fem år siden. Nå maler mye på husveggene til MKB, Malmös variant av Obos, men det var ikke like lett da han ankom byen.

– Jeg gikk rundt til butikker og restauranter, fortalte at jeg kom fra Brasil og drev med graffiti, viste bilder av kunsten min og spurte om jeg kunne male noe for dem. Jeg ville ikke ha lønn, og betalte alle utgifter selv. Men alle sa nei. Helt til en frisør og en restaurant ga meg lov til å male på fasaden deres, og etter det begynte folk å kontakte meg.

Siden er Limpos veggmalerier nærmest blitt et varemerke for Malmö, i bydeler som Möllan og Seved dominerer han bybildet. Det er her han driver galleriet sitt, selger kunst og kurser barn og ungdom i kunsten å male med sprayboks – alt med kommunestyrets velsignelse. Ja, Limpo var attpåtil den første graffitimaleren som mottok Malmö bys kulturpris.

Nå ønsker han å endre synet på graffiti i Stockholm, som i årevis har praktisert nulltoleranse mot alle former for offentlig veggmaling. I oktober utgjorde graffitien hans bakteppet for en påkostet catwalkvisning i Sveriges hovedstad, «Grand Event», arrangert av L’Oréal Professional,

– Stockholm behøver mer offentlig kunst, og jeg håper dette kan bidra til at myndighetene kan få et annet syn på graffiti. Men det er vanskeligere å være graffitimaler i Sverige enn i Brasil. Her løper politiet etter deg, mens politiet i Brasil har stor mage og bare truer deg hvis de ser at du maler.

Opprinnelig publisert i D2.

Legg igjen en kommentar

