K. Mustermanns hemmeligheter

Med K. Mustermann tar kunstneren Øivin Horvei steget over i billedbøkenes verden for første gang.

Og ringer navnet i boktittelen en bjelle? Det er ikke så rart, for det er nemlig navnet som brukes på en rekke ringeklokker når de installeres.


– K. Mustermann er et generisk navn, skapt av det tyske firmaet Siedler, som er en av de største i verden innen callingsystemer og ringeklokker. Jeg så det tilfeldigvis på en ringeklokke i Oslo en gang, og da jeg begynte å titte meg rundt, dukket det opp flere og flere steder. Og nå har jeg skapt en liten verden sentrert rundt denne K. Mustermann. For hvem er han egentlig? forklarer Horvei.

Han laget 14 Mustermann-portretter og skrev ned fire-fem setninger om dem. Deretter gikk hvert bilde til like mange forfattere, slik at navn som Gro Dahle, Mette Karlsvik, Knut Nærum, Audun Mortensen og Simon Stranger fikk skrive sine små historier spunnet rundt bildet.

– Noen tolker bildet helt konkret, mens andre griper fatt i en liten detalj og drømmer seg bort. Terje Thorsen tok for eksempel tak i en gitar i bildet, slik at K. Mustermann drømmer seg bort, langt ut av leiligheten sin.

K. Mustermann gis ut av Magikon forlag, som har som mål å snu forholdet mellom forfatter og illustratør på hodet. Forlaget velger først illustratør til sine billedbøker, deretter ser de etter forfattere. Horvei har tidligere gitt ut kunstboken Growing Up Is For Trees (2012), men regner dette som sin egentlige debut.

– Dette er en debut. Det er min bok, jeg har lagt til rette for den og skapt historien, og den er ikke noen dokumentasjon av ting jeg har gjort tidligere. Det er heller ikke en vanlig barnebok, derfor blir coveret i imitert krokodilleskinn med gullpreg, som et gammelt fotoalbum.

Etter utgivelsen planlegger Horvei en utstilling av verker produsert under et halvt års opphold i USA, samtidig som han setter inn sluttspurten i et mosaikkprosjekt han har jobbet med lenge. Det skulle opprinnelig settes opp i Motzfeldts gate på Grønland, men ender nå opp som en del av den nye utsmykningen av Oslo Fengsel.

–Det skal monteres på fengselsmuren, som et teppe som ligger over muren, på innsiden mot luftegården til fangene og på utsiden ut mot Åkebergveien. Det blir tilsammen 80 kvadratmeter med fargerike fliser, og jeg har laget rundt en tredel av dem selv. Resten er håndmalte fliser fra Iran og Marokko, samt gamle fliser jeg har funnet fra 1950, -60 og 70-årene.

Opprinnelig publisert i D2.

Legg igjen en kommentar

