Trygve Diesens debutfilm

Det må være lov å si at TV 2-serien Det tredje øyet gruste NRKs Mammon i vårens norske tv-seriekonkurranse. Nå har TV 2 bestilt ny sesong, og jeg benytter anledningen til å legge ut mitt 1996-intervju med «konseptuerende regissør» Trygve Allister Diesen.

Dette var den første skikkelige saken jeg fikk på trykk som sommervikar i VGs Rampelys-avdeling, etter at jeg fant nyheten i en dansk avis. Jeg tok bildet selv også, på Oslo Plaza, om jeg ikke husker feil.

Diesen

En lærerinne, en prest og en forblåst øy på Sørvestlandet spiller hovedrollene i den dansk-norske grøsseren Mørkets øy. Den norske regidebutanten Trygve Diesens filmprosjekt har nå fått pengestøtte i Danmark.

Sex, vold og kaldt vann er viktige ingredienser i grøsseren Mørkets øy.

Filmen har fått 1,4 millioner danske kroner fra Det danske Filminstitut.

– Jeg ønsker å lage en rendyrket film i grenselandet mellom grøsser og thriller. Publikum skal bli fylt av en skrekkblandet fryd når de ser denne filmen. Jeg vil lage en norsk film som er grusomt spennende, forteller Trygve Diesen.

– Jeg håper å få laget den første norske grøsserfilmen siden De dødes tjern fra 1958.

28 år gamle Diesen fra Kristiansand er utdannet på filmskolen ved University of Southern California i Los Angeles. Etter dette har han i Norge jobbet med reklamefilm og musikkvideo. Han hadde regien på musikkvideoen til Sways debut «Yum Yum (Gimme Some)».

Mystisk
I Mørkets øy møter vi en dansk lærerinne som flytter fra storbyen København til en gold øy på Sørvestlandet. Der forelsker hun seg i øyas flotte, unge prest. Men på øya skjer det mystiske ting: Litt for mange av øyas innbyggere dør under mystiske omstendigheter, og lærerinnen finner fort ut at alt ikke er som det bør være.

De senere års danske grøssere, som Nattevakten og Siste time har inspirert Diesen. Samtidig har disse danske suksessfilmene gjort det lettere å få pengestøtte, i alle fall i Danmark. Danske Sofie Gråbøl, som spilte i Nattevakten og Pan, er påtenkt rollen som den danske lærerinnen. De norske skuespillerne er ikke plukket ut.

– Det er veldig spennende å jobbe innenfor litt strenge genre- og budsjettrammer, forteller Diesen, som håper å kunne holde filmen innenfor et budsjett på ni millioner kroner.

Diesen håper å komme i gang med filmingen i løpet av 1997. Filmprosjektet er også avhengig av støtte fra Det norske filminstituttet.

Opprinnelig publisert i VG.

Legg igjen en kommentar

