Marisha Pessls bokstavlek

Den amerikanske forfatteren Marisha Pessl brukte sju år på å følge opp brakdebuten Utvalgte emner i katastrofefysikk. Onsdag 14. mai kl. 19 forteller hun om den nye romanen, Nattfilm, på Litteraturhuset i Oslo.

Denne teksten skreiv jeg i 2006.

Marisha Pessl skriver som en Jan Kjærstad flasket opp på lykkepiller formet som bokstavkjeks.

«Har Blue van Meer lest for mange bøker?» lyder det første spørsmålet i «Avsluttende eksamen», siste kapittel i debutromanen til amerikanske Marisha Pessl. De fleste vil nok svare ja om bokas 16-årige hovedperson, den gløggeste jenta på St. Gallway privatskole som filtrerer verden i en stri strøm av litterære referanser og en metaforstorm på størrelse med orkanen Katrina. Det føles som om Jan Kjærstad hadde valgt å skrive en hel roman om Jonas Wergeland på videregående skole, der Jonas og hans magiske penis er erstattet med en sprenglærd utgave av Alicia Silverstone i Clueless.

Forlaget beskriver boka som «en fascinerende oppvekstroman som kretser rundt et klassisk ’who dunnit’-mysterium», men det sier ikke stort. For det første er det Blue selv som etter noen hundre sider beskriver historien som en «whodunnit», og for det andre handler dette ikke så mye om «hvem» som «når». For Pessl tar seg svært god tid til å bygge opp til dødsfallet som bebudes allerede på første side.

Det er språket som gjør Utvalgte emner i katastrofefysikk til en festforestilling, en parademarsj som kan røve enhver skrivende fysakk for håpet om noen gang å skrive noe som slår gnister. Hvis Blue flykter, gjør hun det «uten forvarsel, som Hannibals elefanter i Slaget ved Zama i 202 f. Kr.», en gammel mann er tynn «som en fortauskant» og «overkroppen og skuldrene var ribbet for kjøtt, som om noen hadde kledd en billedramme med tykt, rutete flanellsstoff», mens et kostymeball er befolket med «sjarmløse fugler, blekfete sumobrytere, reptiler med åpne borrelåser og en dronning som hadde tatt av seg kronen og satt forvirret og gnagde på den mens hun lot blikket gli rundt i rommet, antakelig på jakt etter en konge eller et ess som kunne komme og gi henne en royal flush».

Les boka, og du vil få lyst til å skrive resten av livet – eller aldri røre en penn igjen i ren ærefrykt. Men kjære Gyldendal, hvorfor har dere pakket boka inn i et romantisk stilleben med rosa blomster? Jeg har rødmet daglig på t-banen i ukesvis, fordi medpassasjerne tror jeg fordyper med i Hjerterevyens samlede verker.

Opprinnelig publisert i Ny Tid.

Bonus 1: Mikroanmeldelse fra Ny Tid.

Marisha Pessl
Utvalgte emner i katastrofefysikk
Gyldendal 2007

De fleste som en gang har drømt om å skrive noe skjønnlitterært har slitt med å holde fokus, fordi hjernen setter i gang en ustoppelig strøm av digresjoner, avsporinger, detaljer og utenomsnakk. Dette skjer i alle fall med Marisha Pessl, men i denne fabelaktige debutromanen prøver hun ikke å tøyle hjernens berg-og-dalbanevirksomhet, men pøser ut sin historie i en 650 siders langs maksimalist-orgie. Aldeles strålende! GYLDENDAL ØH

Bonus 2: Notis fra Ny Tid.

USA, Midtøsten og 11. september dominerer når New York Times kårer 2006s ti beste bøker. I romanens verden finner vi den litterære leken Special Topics in Calamity Physics av suksessdebutanten Marisha Pessl, The Lay of the Land av Richard Ford, The Emperor’s Children av Claire Messud, som utspiller seg på Manhattan i 2001, The Collected Stories of Amy Hempel og Absurdistan av Gary Shteyngart, beskrevet som romanens svar på Borat.

Innen sakprosa handler det om 11. september i The Looming Tower av Lawrence Wright, Afghanistan i The Places In Between av Rory Stewart, kosthold i The Omnivore’s Dilemma av Michael Pollan og USAs egen historie i Falling Through the Earth av Danielle Trussoni og Mayflower av Nathaniel Philbrick.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: