Fotball, svette og ølmagedans: Da fotballpubene vant fotball-vm

I anledning fotball-vm i Brasil: Jeg tror denne saken fra fotballpubene under vm i 2002, året Canal Digital hadde senderettighetene, er den eneste fotballreportasjen jeg har laget.

Foranledningen var slik: Da det ble journaliststreik, var jeg i innspurten på et vikariat i Aftenposten, og streiken ga god tid til å følge kampene fra Japan og Sør-Korea, som jo gjerne begynte kl. 0830 om morgenen norsk tid. Da journaliststreiken ble avsluttet, begynte jeg i vikariat i Dagsavisen, og hadde ett trumfkort som jeg kunne benytte meg av for å få med meg ytterligere én viktig kamp midt i arbeidstida.

Men det gjaldt å spille kortet riktig, så da England skulle møte Argentina foreslo jeg å lage reportasje fra Oslos fotballpuber. Som sagt så gjort, og jeg fikk med meg kampen også.

Hvem tjener på at Telenor overtok rettighetene for VM i fotball? Svar: Fotballpubene. I går svettet fotballfolket for Argentina og England.
Sted: Puben The Belfry i Lille Grensen. Tid: Tre kvarter før kampstart England-Argentina. Hva skjer? Allsang, trampeklapp og øldrikking.*

– Jeg har funnet mitt lille England i Norge. Dette er fantastisk, men det er synd VM er i Asia – for kampene vises så tidlig at en ikke rekker å bli skikkelig full før kampstart!

Briten Steve Ladlow sa opp jobben sin for å kunne følge med på årets VM i fotball, og i går var han, kjæresten Line Gran og flere hundre andre engelskmenn og nordmenn stuet inn på puben The Belfry i Lille Grensen for å følge kampen mellom England og Argentina.

– Jeg var ikke så interessert før, men nå er jeg blitt ivrig fan. Og dessuten veldig flink til å oversette norske og svenske fotballkommentarer til engelsk, ler Line.

Grundig planlegging
Årets VM i fotball tvinger fotballfolket til grundig planlegging. For det første sitter Telenor-selskapet Canal Digital på tv-rettighetene for Norge, slik at både NRK og TV 2 bare får vist et fåtall av kampene.

For det andre gjør tidsforskjellen at kampene begynner så tidlig som kl. 0830 og aldri senere enn kl. 1330. Her kommer fotballpubene inn i bildet, og i går var det tid for den største pubkampen av de alle. England-Argentina ble bare vist på Canal Digital, ikke SVT eller TV4, og pubene fyltes i går til bristepunktet.

The Belfry, The Sportsbar, Bohemen og sikkert flere til måtte låse dørene – det var rett og slett ikke plass til flere. Knut Harald Enger troppet opp The Belfry ved åpningstid og sikret seg plass på første rad foran en av storskjermene.

– Jeg har tatt ut ferie for å følge VM, og har sett alle kampene, bortsett fra åpningskampen. Jeg så Kamerun-Saudia-Arabia på The Sportsbar, men da var stemningen heller laber. Japan-Belgia, derimot, var morsom – japanerne var energiske som Duracell-kaniner selv om taktikk og ferdigheter var så som så. Men dette er helt klart høydepunktet – en historisk kamp.

En som ikke trenger å ta ut ferie er engelske Alison Doran.

– Jeg jobber om kvelden, så på dagen er det rett på pub for å se på fotball. Ved siden av sliter Knut Sørheim litt med døgnrytmen.

– Du kommer litt ut av det når du begynner å drikke øl før klokka ni om morgenen, sovner på ettermiddagen og våkner fyllesyk i titida om kvelden, ler han.

Ølmagedans
Men nok prat, nå er det fotball.

– This is gonna get nasty, tror en engelskmann før konsentrasjonen rettes mot skjermen.

Batistuta pipes ut, publikum jubler når Gonzalez blør neseblod og hylene når orgasmisk nivå når David Beckham er i nærheten av ballen og Argentinas 16-meter samtidig. Og når England får corner tar det helt av…

Og 42 og et halvt minutt ut i første omgang ender det i fullstendig kaos da David Beckhams straffespark sender England opp i ledelsen mot erkerivalen. Voksne menn med voksne ølmager danser med hverandre til tonene fra den østerrikske karaokekongen DJ Ötzi og hans «Hey Baby», og jubelen vil ingen ende ta.

Bortsett fra for Espen Eduardo Linnerud – for han heier på Argentina midt i den engelske bulldoggens hule.

– Helt siden jeg så Maradona da jeg var liten, har det handlet om Argentina for meg. Jeg tør nok ikke juble dersom de scorer, men jeg later som jeg spytter ut snusen og skjuler munnen dersom jeg må smile. Men Liverpool kommer foran Argentina igjen, så hvis det er en Liverpool-spiller som scorer for England jubler jeg. Men ikke Beckham! sier Espen og viser fram Liverpool-tatoveringen som er strategisk plassert over hjertet.

Kanskje Espen burde tatt turen til The Sportsbar i Rosenkrantz’ gate – der har Oslos latinamerikanere benket seg. For VM i fotball er nesten som en månedslang internasjonal 17. mai for Oslos befolkning. Aldri ellers ser vi så mange innvandrere som stolt kler seg opp i sine nasjonalfarger; enten det jublende senegalesere, strålende italienere eller langhårede ecuadorianere i gule drakter.


– Vamos, Argentina!
På en stappfull The Sportsbar er det så hett at en skulle tro en befant seg i 30 graders varme i Japan. Og blant latinamerikanerne er stemningen i ferd med å bli utålmodig halvveis i andre omgang. Argentina kommer ikke til avslutning og fansen begynner å lukte tap.

– Vamos, Argentina! Vamos!

Og som på kommando fester Argentina grepet mot slutten av omgangen, og presser England tilbake på banen.

– Det er fotball! Det er fotball! Det er teknisk fotball, roper Manuel Neira – stående på kne på gulvet.

Bak ham sitter Paulo Klausen i den argentinske nasjonaldrakten. Der har han sittet siden klokken ni om morgenen – for du må tidlig opp for å få orkesterplass.

– Fotball og jenter, det er det viktigste akkurat nå. Jobb kommer i andre rekke, skratter han. Men Argentina klarer ikke å bryte gjennom det engelske forsvaret, kampen ender med 1-0-seier til England, og både Paulo og Manuel er skuffet – men langt fra motløse.

– England er flinke i dødballsituasjoner, men det er alt. Vi burde ha vunnet. Men nå slår vi Sverige og kommer oss videre. Ingen fare, beroliger Manuell.

Legg igjen en kommentar

