Gi barna reklame

«Den vil jeg ha,» roper ungene til grovt regnet 75 prosent av leketøysreklamene de ser på Cartoon Network, Boomerang eller lignende.

Så står jeg fortsatt for denne 2006-kommentaren, da jeg var barnløs? Usikker, men jeg tror det.

Og debatten går fortsatt, selv i Sør-Afrika.

«Å opprettholde forbudet mot barnereklame på tv er viktig,» sa forbrukerombud Bjørn Erik Thon i forrige nummer av Ny Tid. Barna vies god plass i den nye markedsføringsloven, men forbudet mot tv-reklame rettet direkte mot barn står neppe i fare for å falle.

Men har vi egentlig tenkt over bieffektene av dette forbudet? Hva slags produkter er det som utestenges? Jo, det er i hovedsak lekene. Samtidig bekymrer vi oss over at barna får voksne interesser i stadig yngre alder. Er det ingen som ser en sammenheng her?

TV3 sender fra England, og omfattes ikke av det særnorske reklameforbudet. Der kan du derfor se reklame for dukker, actionfigurer og andre leker i pausene på kanalens fåtallige barneprogram. I Norge er det derimot forbudt å tv-reklamere for Lego, bilbaner, Bratz, Carebears, Barbie og radiostyrte biler.

Jeg skjønner tankegangen, at dette skal forhindre kjøpepress mot de minste, men fungerer det? Betyr dette at ungene ikke blir interessert i produkter det er lov til å reklamere for på tv? Eller betyr det at de isteden maser på mamma og pappa om å få is, potetgull, cd-plater, dataspill, mobiltelefoner og klær de ser på tv?

«Barn teppebombes med livsstiler og drømmer. Jeg tror ikke det er mulig å få til lover som stopper reklameutviklingen,» sa Trond Blindheim ved Oslo Markedshøyskole i forrige nummer av Ny Tid. Han har et godt poeng, men i dag gjør det særegne forbudet at barna teppebombes av de ungdommelige og voksne livsstiler – men ikke livsstiler øremerket det lekende barnet.

Opprinnelig publisert i Ny Tid.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: