Slowreading med Seth

Da jeg la ut min store sak om sakprosa i tegneserieformat forrige ute ble jeg klar over at jeg aldri har skrevet noe skikkelig om Seth, selv om jeg har lest ham siden første nummer av hefteserien Palookaville kom ut i 1991.

Han laget bølger i det vesle miljøet med selvutleverende og selvbiografiske tegneserieskapere i Nord-Amerika med den løgnaktige selvbiografien It’s A Good Life If You Don’t Weaken, som viste seg å være en oppdiktet historie med seg selv i hovedrollen.

Den anbefales på det varmeste, og finnes også i norsk oversettelse som Livet er til å holde ut, tross alt. I tillegg bør du sjekke ut den svært sakteflytende Clyde Fans, som ikke er fullført ennå. Den er sakte både i historiefortelling og utgivelsestakt (begynte i 1998), men anbefales for viderekomne Seth-fans.

Her er forresten det eneste jeg har skrevet om Seth: En notis fra Tegn.no og en anbefaling fra selveste Christopher Nielsen, en del av denne saken.

Skissebok fra Seth
Fans av den kanadiske serietegneren Seth, vil glede seg over Vernacular Drawings: The Collected Sketchbook Drawings of Seth som Drawn & Quarterly utgir i september. Den 212 sider tykke boka utgis i anledning tiårsjubileet til hans serie Palookaville, og rommer blant annet portretter av tidlige jazzstorheter og suksessfulle forsikringsselgere anno 1947.

Palookaville av Seth
Canadieren Seth er illustratør av yrke, og på fritida lager han selvbiografiske serier. Som Joe Matt forteller Seth historier fra sitt eget liv, men han forteller løsrevne historier fra lenger tilbake i tida, og er ikke så umiddelbart avslørende som Matt. Seth utleverer seg heller ikke på samme måte som Matt, som til tider kan være hensynsløst ærlig overfor seg selv.

– Denne serien er veldig fint laget, med fine, vakre tegninger. Den er svært behagelig å lese, og Seth er mindre patetisk enn Joe Matt. Du får sympati for Seth, mens du overhodet ikke føler sympati for Matt. Det er riktignok Matt som hadde trengt litt sympati, sier Nielsen.

 

4 kommentar

  1. Ah, Clyde Fans! Eg elskar dei bøkene, altså. Øyvind, du har utvilsomt alt sett at Seth’s Dominion er på veg: http://ottawacitizen.com/entertainment/local-arts/q-and-a-with-luc-chamberland-the-eight-year-journey-to-make-seths-dominion

    • Nei, faktisk ikke. Er vant til at noen av disse serieskaperne (les: Joe Matt) bare blir borte i mange år – uten at det er fordi de jobber med den store tegneserieromanen eller så mye annet. Jeg fikk heller aldri tak i Palookaville 20 og 21, siden abonnementstjenesten min valgte å avslutte det da serien gikk fra hefte- til bokformat.

      Men nå ser jeg at Amazon faktisk har dem inne, det hadde de ikke sist jeg sjekka (ett eks av #20), så nå skal jeg faktisk bestille!

      • Har ikke Palookaville #18 eller #19 heller, de skal nok bli vanskeligere å spore opp. 😦

  2. […] Jeg er en av de få tegnerne i min lille klikk som foretrekker hefter. Chris Ware, Seth, Chester Brown og Adrian Tomine er nok mest interessert i bøkene, og gjør heftene av økonomiske […]

Legg igjen en kommentar

