Øyvinds julekalender, luke 14: Seven Soldiers of Victory

Selv om jeg er blodfan av Grant Morrison, sliter jeg med å engasjere meg i hans gigantiske crossoverprosjekter for DC Comics. Bør jeg lese årets The Multiversity?

Grant Morrison m.fl.
Seven Soldiers of Victory bok 1-4
DC Comics

Svimmel blir man også av idérikdommen og kreativiteten til skotten Grant Morrison. Her har han satt seg ned med en bunke gamle DC-blader, for å vekke til live diverse obskure superhelter – for så å snøre det sammen i form av sju forskjellige miniserier som sneier innom krim, fantasy, skrekk, science fiction og romantikk i til sammen 30 hefter.

Og når jeg sier obskure, så mener jeg obskure.

Du kjenner kanskje den kvinnelige magikeren Zatanna fra Swamp Thing og Hellblazer, men hva med Klarion the Witchboy, Bulleteer og Shining Knight?

Dette er Morrison i fin balanse mellom de spinnville ideene fra <i>The Invisibles og den mer tradisjonelle superheltleken han innledet i Animal Man. Til tider virker det som manus er skrevet i tung LSD-rus, men det sier sitt om Morrisons talent at han klarer å samle trådene og få det stormannsgale prosjektet i havn. 

Opprinnelig publisert i Rocky.

Legg igjen en kommentar

