Min metafor: Hard som betong

Flamme Forlag inviterte meg til å bli med på intervjuserien Metaforisk. Jeg valgte meg betong, som med unntak av «betongjungel» står litt i fare for å falle ut av metaforkatalogen.

Les svaret her eller under. Og i morgen, tirsdag, blir det temakveld om litteratur fra betongen på Blå.

Jeg synes vi bør ta ”hard som betong”-metaforen tilbake fra sportsjournalistene. I dag er det bare fotballbaner og snø som er så hardt, de bekymrede rapportene om byens skakkjørte betongbarn og begeistrede skildringer av betongblomster, kunsten som spirer opp mellom boligblokkene, er så godt som forsvunnet.

Du må tilbake til de svenske rap-pionerene The Latin Kings og oslobandet Yeahlove Swans for å finne beskrivelser som ”solid fra betongen” (min egen) og ”tung og melodiøs fuzz-poesi fra betongen”. Heldigvis lever begrepet ”betongjungel” fortsatt i beste velgående, brukt om utbyggingsfrykt fra Alta til Sørumsand.

Selv har jeg lekt med myten om betongjungelen i Drabant-tegneseriene mine, der Groruddalen utelukkende består av blokker, graffiti, dop og vold, mens det i sakprosautgivelsen Groruddalen: En reiseskildring går mer i rekkehus, bowling, fyrstekake og lunken kaffe.

Det er også verdt å nevne Thomas Hylland Eriksen, hvis første litterære minne er historien der Donald Duck hypnotiseres av en betongblander i 1967. Så la oss stirre inn i betongblanderen sammen!

 

Én kommentar

  1. […] on februar 25, 2015 by oyvindholen Siden jeg først begynte å skrive om betong som metafor: Jeg tror dette er den eneste gangen jeg har brukt det selv, passende nok i en anmeldelse av de […]

Legg igjen en kommentar

