Zap! Pow! Et forsvar for tegneseriestoff på kultursidene

«Bibliotekarer bør anmelde utgivelsene som avisredaksjonene overser,» sa bibliotekar Ingela Nøding til NRK etter at to litteraturprisvinnere ikke ble anmeldt i tradisjonelle medier.

Tegneserieanmeldelsene er, som vanlig, også under press. Derfor har jeg gravd fram mitt 2002-forsvar for tegneseriestoff i Bergens Tidende, etter at bilaget Tid & sted ble nedlagt.

Det ble heldigvis tatt til følge, og fortsatt er Bergens Tidende – nå med etterfølger Walter Wehus – den eneste avisa i Norge som anmelder tegneserier på ukentlig basis. [Edit: Lyderhorn, en avis for Laksevåg og Bergen vest, har også ukentlig tegneseriestoff. Mens Morgenbladet har stoff fra både Morten Harper og Aksel Kielland.]

Men her er argumentene mine fra 2002, som også er like gyldige i dag. Om ikke mer.

«Ikke overraskende håper jeg det kan være plass til stoff og anmeldelser om tegneserier i Bergens Tidende, selv om tidogsted er nedlagt. Her skal jeg prøve å forklare hvorfor og hvordan:

HVORDAN?
Tegneseriestoffet kan dekkes på tre alternative måter:

1) Enkeltanmeldelser av de viktigste norske utgivelsene, supplert med store utenlandske serier (som for eksempel den monumentale From Hell –  som er blitt film og kommer på norske kinoer i februar med Johnny Depp i
hovedrollen).

2) En fast spalte med kortere anmeldelser, enten hver uke eller annenhver uke.

3) Som over, men supplert med småstoff og nyheter fra seriemiljøet. Som for eksempel hvilke serier som er i ferd med å bli film, generelle nyheter, prisutdelinger og lignende.

Ideelt kan jeg tenke meg alternativ 3) supplert med litt større enkeltanmeldelser av de viktigste utgivelsene. Som for eksempel boksamlinger med de største norske serieskaperne, som Frode Øverli, Jason, Christopher Nielsen, Lise Myhre og så videre.

HVORFOR?

* Tegneserier er populært stoff.
Seriebladet Pondus av bergenseren Frode Øverli utgis i et månedlig opplag på 90.000 eksemplarer, mens samleboka Første omgang allerede er trykket i fem opplag etter at den ble utgitt i høst. Det siste albumet av Lise Myhres Nemi solgte ut opplaget på 30.000 eksemplarer på rekordtid, og er allerede et ettertraktet samleobjekt.

Samtidig opplever forlaget No Comprendo Press at deres bøker blir stadig mer ettertraktet i bokhandler og bokklubber, og opplever gode salgstall for samlingene med Christopher Nielsen. Sistnevnte har også hatt suksess med tv-serien To trøtte typer og arbeider for tiden med en animert langfilm med budsjett på titalls millioner kroner.

* Norske tegneserier vekker internasjonal oppsikt.
Nevnte Øverli selger Pondus til Skandinavia, Jason oversettes til fransk, svensk og engelsk og hans Hey, wait ble nettopp kåret til 2001s nestbeste tegneserie av Time Magazine. Samtidig spirer og gror det på grasrota, i 2001 har hele tre nye tegneserieforlag etablert seg; blant annet Dragefjellet i Bergen.

* Tegneserier får økt kritisk oppmerksomhet i verden
Time Magazine har fast tegneserieanmelder, mens også trendmagasinet The Face vier stor plass til tegneserier. The Guardians prestisjetunge bokpris til debutantverk gikk i år til tegneserien Jimmy Corrigan av Chris Ware, og Joe Sacco hylles i internasjonal presse for sine journalistiske tegneserier fra Palestina og Kosovo. Vinduet-redaktør John Erik Riley mener Saccos Safe Area Gorazde er blant det ypperste som er laget av såkalt «post-jugoslavisk» litteratur.

Men her hjemme er faktisk Bergens Tidende nær sagt alene om å anmelde tegneserier; Dagbladet gjør det sporadisk, VG gjør det et par ganger i året, mens Nationen nettopp har måttet sparke sin anmelder.

* Tegneserieinteressen er bred.
Tronsmo bokhandel i Oslo har tegneserieavdelingen som sitt flaggskip, samtidig som flere spesialistbutikker popper opp i Oslo, Bergen og Trondheim. Publikum er både superheltfantaster i tenårene, fans av fantasy og science fiction, nostalgikere som vil ha barndommens leseopplevelser på ny, undergrunnsfetisjister, vordende serieskapere og kvalitetsbevisste lesere som siler ut sine favoritter innen tegneserier som de gjør det i litteratur og film.

* Tegneserier er en viktig del av kulturbildet.
Filmatiseringer av tegneserier står i kø, og i tillegg til å filmatisere kjente figurer benytter nå filmskapere seg mer og mer av historiene fra tegneserier. I februar kommer From Hell og Ghost World opp på norske kinoer, begge storfilmer basert på kritikerroste, men heller ukjente tegneserier. Samtidig gir ikke Hollywood opp superheltene; Sam Raimi lager Spider-Man og Ang Lee lager Hulk.

Dette store kulturbildet håper jeg Bergens Tidende fortsatt er interessert i å rapportere fra, og jeg stiller gjerne til disposisjon for en mulig spalte på kultursidene – som jeg har gjort helt tilbake til 1989.

Hilsen Øyvind Holen»

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: