En jukeboks i lommen

Siden jeg alt er på bransjekjøret med gamle påstander om albumets død og gratisplater, og siden Wimp er i ferd med å bli Tidal: Min 2009-sak, da strømming inntok mobiltelefonen.

Når streamingtjenestene Wimp og Spotify blir tilgjengelige for mobiltelefon, kan vi alle gå rundt med millioner av låter i lommen.

Streaming er i ferd med å forandre vårt forhold til musikk. «Leie, ikke eie» er det gjeldende prinsippet når du ikke trenger å kjøpe og lagre musikkfiler, men via internett høre hva du måtte ønske fra enorme databaser når det skal være. Jyplingen på 14 år får med noen tastetrykk tilgang på Neil Young-katalogen du har brukt tiår på å komplettere.

På Galgeberg Corner kan du høre siste nytt fra de engelske indielistene, takket være den brune pubens digitale jukeboks. Selv har jeg brukt mye tid på å konvertere cd-samlingen til ipoden min, men føler meg nå som Espen Eckbos tv-pastor, som stolt fortalte hvordan han hadde overført alle vinylplatene til minidisc.

I Norge kjemper nå den svenske streamingtjenesten Spotify og norske Wimp om publikum. Spotify er tilgjengelig i tre versjoner: En reklamefinansiert gratisutgave du trenger invitasjon til for å bruke, samt salg av 24-timerspass og «premium»-abonnement til 99 kroner måneden. Wimp er et samarbeid mellom Telenor, Platekompaniet og Aspiro, som foreløpig bare er åpen for en lukket testgruppe på rundt 5000 brukere.

Tidligere kunne programmene bare brukes på datamaskiner, men nå har Spotify lansert en versjon for iPhone-, Android- og HTC-telefoner. Wimp er hakk i hæl, og tester nå en betaversjon for mobiltelefon. Når de teknologiske utfordringene overvinnes, er det bare affeksjonsverdi og samlerfetisjisme som gir grunn for å kjøpe fysiske plater lenger.

Mobilnøkkelen
Jeg har testet Wimp for mobiltelefon i noen dager, og har bare møtt på små problemer og irritasjoner, men desto større gleder. Jeg har sjekket ut Speech Debelle, som overraskende stakk av med den prestisjetunge Mercury Prize etter å ha solgt 3000 fattige album. Da jeg klikket meg gjennom listen over albumnyheter, fant jeg ut at de bergenske psykedelikerne The Brimstone Solar Radiation Band nettopp har gitt ut ny plate. I går hørte jeg albumet Smorgasbord på vei til jobben med t-banen, og selv ikke tunnelen mellom Tøyen og Grønland klarte å stoppe streamingen.

Streaming via mobiltelefon kan være puffet som trengs for å få flere til å betale for Spotify- og Wimp-abonnement. Hittil har Spotify truffet de som bruker datamaskinen til å høre musikk, og føles mindre relevant for folk som er mer på farten. Når musikkstreaming kan brukes av et publikum som er mer avhengig av mobiltelefonen enn datamaskinen i hverdagen, vil programmene straks bli mer attraktive. Et publikum som er villig til å betale i dyre dommer for ringetoner, bør være interessert i å bruke en hundrelapp i måneden for fri tilgang til et gigantisk musikkbibliotek.

Teknologiske utfordringer
Du kan selvsagt la det gå sport i å finne personlige favoritter som mangler. Wimp er for eksempel best på norske artister, Spotify på svenske, mens The Beatles og AC/DC ikke kan streames på grunn av uavklarte rettighetsspørsmål. Men det er to andre utfordringer som må løses før mobilstreaming kan bli allemannseie.

For det første er det ennå bare touchtelefoner som HTC, Android og iPhone som støtter teknologien. For det andre kan streaming via mobiltelefon kjapt bli en kostbar affære hvis du ikke har et mobilabonnement med fri bruk av datastreaming. Spotify har i øyeblikket en klar fordel, da du kan laste ned opptil 3333 låter til din egen telefon, som du kan høre på når du er offline eller i utlandet. Klarer derimot Wimp-eierne å bli enige om et tilbud der mobiltrafikken inngår i abonnementsprisen, vil dette være et klart pluss.

Det er forresten litt pussig at både Wimp og Spotify er så opphengt i albumformatet, når musikkbransjen bare blir mer og mer låtfokusert. Wimp for mobil har flere lister over anbefalte album (med typiske Platekompaniet-favoritter som Wilco, Animal Collective og Maxwell), men jeg savner muligheter til å velge «radiostasjoner» basert på genre eller snarveier til de nyeste singlene.

Vil du holde deg oppdatert på brennferske La Roux-remikser, hyllester av Usain Bolt rett fra Jamaica eller Lil Waynes ustoppelige nettlekkasjer er det dessuten fortsatt mye mer å hente utenfor de offisielle distribusjonskanalene. Som den amerikanske rapperen Jean Grae sa i et hjertesukk via Twitter: «I fremtiden vil vi kunne laste ned nye sanger direkte fra artistens hjerne, med en gang de får ideen til en låt.

Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: