I forrige fikk du møte $ushi x Kobe, Hester, Rapspillets Obama, Kjartan Lauritzen og Hammaræn og Spikaræn på bloggen.
I dag er turen kommet til den mest mystiske: $vai-Rex.
Les den opprinnelige D2-saken her.
FOTO: IVAR KVAAL/D2
HVEM: $vai-Rex, maskert rapper som hevder han er oppvokst i København og Bergen.
Twitter: @SvaiRex
Utgivelser: Bidrar på kommende EP fra Basmo Family, jobber med solo-EP på XO Hip Hop.
– Jeg er tronarvingen etter Yoguttene. Det er egentlig ingen andre som har knekt koden og er like «svai» som meg, og som lager like fet trapmusikk.
$vai-Rex jobber hardt med å holde på anonymiteten. Han holder alder, adresse og telefonnummer hemmelig, og har alltid på seg masken han kjøpte på fribrytingsstevne når han en sjelden gang beveger seg ute blant folk.
Jenny Skavland i Yoguttene kjente ikke til rapperens identitet da de spilte inn låten «H.O.V.I.O.» sammen, og det endte med benbrudd da $vai-Rex ble kastet ut fra oslostedet Tilt etter å ha smuglet inn masken til et møte med hiphopgudfaren Tommy Tee. Oslos utesteder har lav toleransegrense for maskerte gjester.
– Jeg er Tee Productions-fan, men man må fornye stilen. Jeg er Warlocks anno 2017, Warlocks i trappen. Jeg er egentlig ikke så glad i å rappe på norsk, men har en god og særegen blanding av norsk og dansk som treffer publikum hardere enn det streit norske.
$vai-Rex opprettet Twitter-kontoen sin samme minutt som han la ut sin første sang på Soundcloud sommeren 2014. Det tok ikke lang tid før han ble tatt inn i varmen av det unge bergensmiljøet.
– Det vi har felles er kjærlighet til musikken, det er mindre seriøst enn norsk hiphop har pleid å være. Det er ikke trist og tungt, det er lekent. Det er bare kjærlighet. Det første man gjør når man legger ut en ny låt på Soundcloud er å dele den på Twitter. Og dette er helt klart en ny bergensbølge, for det skorter på trapguder i Oslo.
Inspirasjonskildene er tallrike,: Lars Vaular («den beste skribenten og poeten i norsk hiphop»), A$AP Rocky og produsenten Clams Casino, den svenske «sadrapperen» Yung Lean, danske S!vas («intelligent trap»), Frank Sinatra og pianist Wolfgang Plagge.
– Jeg har klassisk utdannelse i musikk, og har tatt nattkurs hos Wolfgang Plagge. Da møter du opp om natten for å spille piano.
– Men hva er egentlig «trap»?
– Du kan definere trap på to måter. Det ene handler om et fast rytmemønster, akkurat som i dubstep: Skarpe og kjappe hihats og trioler, men i bunn og grunn er trap den eneste stilen der du kan rime «bitches» med «bitches» uten at noen sier noe om det. Du kan rime «house» med «house», og det er ingen som bryr seg. Du kan si det dummeste eller det smarteste.
– Men er ikke dette en for dum genre for en med klassisk utdannelse?
– Dumt? Hva? Jeg tror det er god mulighet for å innføre kontrapunkt i trapmusikk.