Det myldrer i Norge

Nå har også Oslo og Stavanger fått sine egne myldrebøker.

Etter at Bergen og Trondheim fikk sine egne myldrebøker ifjor, er turen nå kommet til Oslo og Stavanger. Kristoffer Kjølberg, som grunnla tegneseriekollektivet Dongery da han traff Bendik Kaltenborn på tegning, form og farge på Manglerud videregående skole, svever over Birkelunden, Tøyenbadet og Slottet i Jeg elsker Oslo.

Nykommeren Anette Moi, beskrevet av utgiver som «en blanding av Pushwagner og Richard Scarry», setter farge på Solastrand og Oljemuseet, og lar Morten Abel synge på Torget under Gladmatfestivalen i «Eg elsker Stavanger».

Anitra Figenschou i Figenschou forlag snappet opp ideen på bokmessene i Bologna og Frankfurt, der hun så at London, New York og Berlin hadde egne myldrebøker.

– Hvorfor skal ikke Bergen ha sin, tenkte jeg. Da Figenschous første utgivelser kom på markedet, ble jeg raskt oppringt av den svenske forskeren Cornelia Rémi, som er ansatt ved Universitetet i München og forsker på myldrebøker, og nå er særlig opptatt av bymyldrebøker.

Men hvilke byer vil følge etter «de fire store»? Tora Marie Norberg, som laget Æ elske Trondhjæm, er i full sving med Jeg elsker Norge, der fylke for fylke presenteres i 3D og planlegges utgitt høsten 2016.

– Jeg hadde også en utrolig dyktig designer på Tromsø, men han måtte jobbe så mye med andre prosjekter at han ikke rakk deadline. Dessuten er det mange gode grunner til å vurdere Fredrikstad. De er veldig patriotiske, en svært talentfull illustratør har tatt kontakt og en sentral bokhandler vil støtte meg. I tillegg har byen 450-årsjubileum i 2017.

Figenschou forlag stiller ut illustrasjoner fra myldrebøkene på Grafill i Oslo fra torsdag 17. til og med søndag 27. september.

Opprinnelig publisert i D2.

Legg igjen en kommentar

