Calvin Johnson tilbake i Oslo

Calvin Johnson har ikke besøkt Norge siden Dub Narcotic Sound System spilte på salige So What! i 1997.

I kveld vender han tilbake – på Ingensteds.

Det har vært mørke år for Norges calvinister, men nå vender Calvin Johnson (52) omsider tilbake – med en konsert på Ingensteds i Oslo tirsdag 6. oktober.

Forrige gang grunnleggeren av K Records gjestet Norge var med bandet Beat Happening på Rockall 31. mai 1991 [Edit: Nyere forskning har vist at Johnson også spilte med Dub Narcotic Sound System på So What! 20. november 1997]. Siden har plateselskapet hans rukket å feire 30-årsjubileum, og siden starten i Washington-byen Olympia i 1982 har K Records gitt ut storheter som Beck, The Gossip, Built to Spill og Modest Mouse, uten at selskapet har overgått opplagsrekorden på 168.000 solgte eksemplarer av Becks One Foot in the Grave (1994).

– Planen har alltid vært å gi ut musikk som folk kanskje ville være interessert i. Jeg vet ikke om de noen gang ble interessert, kanskje rundt 1999 og 2000, det var første gang det virket som om folk brydde seg om musikken vi ga ut. Beck-platen solgte mye, ja, men han spilte den bare inn på gjennomreise i Olympia. Selv platene til Lois, Beat Happening eller Karp solgte særlig da de ble utgitt, fortalte Johnson da D2 traff ham på en kaffebar i Seattle i 2011.

På 2000-tallet ble Johnson plutselig utropt som gudfaren for den vesle musikktrenden døpt «twee», og i 2005 ble Johnson utropt til «the first star of American twee» av det toneangivende nettstedet Pitchfork.

«Twee» var et amerikansk forsøk på å komme opp med en parallell til engelskmennenes «indie», og de mange bandene på K Records ble trukket frem som en amerikansk parallell til britisk søt, sjarmerende og skranglete indiepop i stil med Belle and Sebastian og The Pastels. Johnson har derimot aldri vært opptatt av musikkpressens lek med genrenavn, heller ikke da K Records-fan Kurt Cobain (han hadde K-logoen som tatovering) ble frontfigur for genren «grunge» tidlig i 90-årene.

– Har du hørt om NME? I 1976 begynte de å pushe denne ideen om punkrock, og de la merke til at det solgte mange aviser. Da de innså at folk begynte å bli lei punkrock, måtte de komme opp med en ny genre for å pushe avisene sine på leserne, og hvert eller annethvert år kom journalistene opp med et nytt navn på noe som i praksis var det samme som før, men solgte bra fordi leserne ville lære om denne nye greia.

For Johnson har K Records alltid handlet om en forkjærlighet for punkens «gjør det selv»-filosofi og et brennende ønske om å gi et hjem til lokale musikere og arrangere konserter for ungdom. Han drikker hverken alkohol eller kaffe, og konserten på Ingensteds er uten aldersgrense. I 2003 glemte Johnson alle sangene han hadde skrevet som følge av en stygg bilulykke, så da begynte han på nytt, med bandet Hive Dwellers og som soloartist.

– Gjør det selv-filosofien har alltid føltes naturlig for meg. Hva er alternativet? Hvis du vil skape god kunst og få den ut til folk som kanskje er interessert, er dette den beste metoden hvis du kommer fra en småby i midten av ingenting.

Johnson har to band med seg på scenen tirsdag. Olympia-bandet Broken Water ga i vår ut albumet «Wrought», produsert av Seattle-veteranen Steve Fisk, mens den norske punktrioen Dark Times fikk sjeldent mye positiv oppmerksomhet da nettstedet Hissig slaktet ep-en deres under overskriften «Ramones i bakrus».

Opprinnelig publisert i D2.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: