Creation Records: Skapelsens første år

Det er vel ikke akkurat høydepunktene fra Creation Records’ 17 år lange historie som er samla på boksen Creation Artifact, men for de fleste vil nok musikken være tidligere uhørt.

Mer 80-tallsindie her.

Mange platekjøpere har varme 90-tallsminner om det britiske plateselskapet Creation Records, som de to første Oasis-platene og band som Primal Scream, My Bloody Valentine og Teenage Fanclub. Men selskapets første år er langt mindre kjent, men med den fem cd-plater sterke boksen Creation Artifact: The Dawn of Creation Records 1983-1985, fylt med singler, albumspor, demoer og BBC-innspillinger, får du mulighet til å skolere deg om opprinnelseshistorien.

– Jeg var bare 23 år gammel da jeg begynte å tjene penger i musikkbransjen, sa Creation-sjef Alan McGee til D2 i 2013.

Men det var aldri store penger involvert i plateselskapet i 80-årene, i 1984 var Creation Records ett av mellom 5000 og 7000 uavhengige plateselskap som eksisterte i Storbritannia. Det startet riktignok med et brak, med The Jesus and Mary Chains sukkersøte feedbackinferno «Upside Down».

McGee ble bandets manager, det var her hovedinntekten kom fra, men The Jesus and Mary Chain gikk umiddelbart videre til større plateselskap. Creation fortsatte med mindre insisterende skranglepop fra band som The Pastels, Primal Scream og Television Personalities, som freidig mikset 60-talls psykedelia med 70-tallets punk, og dermed sto frem som en fargerik kontrast til langt dystrere og mer sortkledde band som The Smiths og The Cure, kongene på haugen i britisk indierock i 1980-årene.

Ett av de viktigste bandene i Creation-historien var Primal Scream, som var med fra debutsingelen «All Fall Down» i 1985 til XTRMNTR ble selskapets aller siste albumutgivelse i 2000. Allerede i 1976 hadde Bobby Gillespie introdusert seg for Alan McGee hjemme i Glasgow, fordi han ville være med på Thin Lizzy-konsert. Deretter ble Gillespie trommeslager i The Jesus and Mary Chain og frontfigur i Primal Scream.

– Primal Scream er mitt favorittband, men jeg vil nok aldri gi ut platene deres igjen. Jeg har kjent Bobby i snart 40 år, men vil ikke jobbe med ham igjen, da vil jeg heller være vennen hans, sier McGee.
Creation traff blink med et lite knippe singler i 1980-årene, men selskapet holdt på å gå konkurs på grunn av galopperende kostnader under innspillingen av My Bloody Valentines Loveless (1991).

Men McGee holdt akkurat ut lenge nok til at den upopulære musikken han elsket i 1980-årene ble populær i 1990-årene, og i 1992 reddet han Creation ved å selge 49 prosent av aksjene til giganten Sony. Ironisk nok ble selskapets største suksess, Manchester-bandet Oasis, også begynnelsen på slutten. For Oasis ble et større fenomen enn plateselskapet. I 1999 var det slutt, og her ligger kimen til en andre og avsluttende cd-boks om plateselskapets historie [eller, det lukter vel flere enn to bokser dette].

– Jeg tror aldri jeg har vært kul, jeg har bare vært meg selv. Men noen ganger har det å være meg kollidert med det å være på moten, bare fordi jeg ga ut de rette platene til rett tid. Creation var kult fra 1990 til 1993, deretter ble plateselskapet aldri kult igjen, på grunn av Oasis.

Opprinnelig publisert i D2. 

Advertisements

2 kommentar

  1. […] den drømmende pop’en og psykedeliske rocken fra engelske og amerikanske band som Spiritualized, My Bloody Valentine, The Stone Roses, The Flaming Lips og Mercury Rev, og albumet er nærmest en hyllest til den […]

  2. […] ga oss også svanesangen til et av de stussligste bandene Creation Records har gitt oss. Finnes det noen 18 Wheeler-fans der […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: