Mine første hiphopskriverier

For 20 år siden blei jeg Klassekampens hiphop-, reggae- og dancehall-ekspert. Og denne boka var viktig.

Eller, det var slik min versjon så ut:

Denne og neste uke er jeg på turné i regi av Den kulturelle skolesekken og Norsk forfattersentrum, for å lære ungdomsskoleelever i Groruddalen og Holmlia om norsk hiphophistorie.

Det er jo artig, og enda artigere er at de får se en variant av gjesteforelesninga jeg i tre år har holdt på universitetsfaget 2Pac, hiphop og kulturhistorie.

Dette hadde jeg ikke drømt om sommeren 1995, da jeg var ferdig med første år på journalisthøyskolen og ikke fikk annen sommerjobb enn å sitte i kassa på Prix hjemme på Lindeberg.

Isteden gjorde jeg et spontant intervju med Leonard Hubbard i The Roots, solgte det til Klassekampen for en billig penge. Da var jeg plutselig inne i varmen som musikkjournalist og anmelder, med hiphop, reggae og dancehall som spesialområder.

Hvorfor akkurat hiphop og reggae? Jeg var jo svært interessert, men vel så viktig var det at de to sjangrene nok var en blindsone blant Klassekampens utmerkede musikkjournalister i 1995, folk som Roald Helgheim, Ivar Orvedal og Trond Kjærstad. Så der fant jeg meg altså en nisje.

Dermed blei også interessen mer systematisert og målretta, og med boka The New Beats av S.H. Fernando Jr. (senere «kjent» som Spectre, artist og sjef i plateselskapet WordSound) skøyt dannelsesreisen fart. Her er saken jeg skreiv om den.

Klikk på bildene for større versjon.

newbeats

newbeats 1

newbeats 2

newbeats 3

2 kommentar

  1. […] for å skolere kids i Groruddalen og Holmlia i hiphophistorie. For meg var denne boka viktig oyvindholen.wordpress.com/2015/10/26/min… […]

  2. […] for å skolere kids i Groruddalen og Holmlia i hiphophistorie. For meg var denne boka viktig oyvindholen.wordpress.com/2015/10/26/min… […]

Legg igjen en kommentar

