Schoolly D i Eno

I den helt ferske Eno Årbok 2015 har jeg og Martin Bjørnersen skrevet ut våre upubliserte intervjuer med Philadelphia-pioneren Schoolly D, også kjent som «verdens første gangsterrapper», etter at han i 1985 ga ut låta «P.S.K. What Does It Mean?».

Vi syntes det passet fint som en oppsummering av 2015, året da N.W.A.-filmen Straight Outta Compton ble en uventa suksess, også her hjemme.

Det var ikke mange som kom seg på Jæger da Schoolly D spilte der natt til onsdag 11. september 2013. Dagen etter møtte Martin og jeg ham til hvert vårt intervju på Fyret på Youngstorget, men på grunn av diverse omstendigheter kom ingen av intervjuene på trykk. Før nå.

Mer om N.W.A. og Compton her, samt det ene sitatet fra Schoolly jeg fikk plass til.

Og slik var det på Jæger:

Og her er en liten samtale om Schoollys arbeid på 1990-tallet som ikke kom med i boka, nærmere bestemt om samarbeidet med filmregissøren Abel Ferrara om musikken i King of New York og om 1994-albumet Welcome to America (en personlig, men underkjent favoritt fra Schoolly-arkivet).

– Du gikk ikke i den samme melodiske retningen som Dr. Dre?

– Jeg hørte på dem og elsket det, men jeg var mest interessert i politikk og å skrive tekster. Sony ønsket noe mer kommersielt, men jeg ble oppdratt til å være opprørsk. Hvis du vil at jeg skal gjøre noe, gjør jeg det motsatte.

– Dine 90-tallsalbum, som Welcome to America, var langt mørkere og mer klaustrofobisk enn g-funk. Var det en slags reaksjon?

– Det var en reaksjon, alle har rett til å være sinte, spesielt artister, og jeg bare uttrykte min rett til å være sint. Jeg var på Sony, noen skyldte meg penger, og den eneste måten de kunne betale meg var gi meg Sony-avtalen. Men det gikk ikke så bra. Abel Ferrara skulle lage videoen min, men fikk sparken. Jeg ville lage en video uten ord, bare bilder, men det ble for ærlig. Amerika ønsket ikke å høre hvor dopavhengig, feit og lat regjeringen dens er.

– Hvordan begynte du å jobbe med Ferrara?

– Under tvang. Han ringte meg, jeg jobbet med Am I Black Enough For You?-albumet. Han fortalte hvordan han elsket musikken min, og ville ha den med i filmen King of New York. «Hvorfor skaffer du deg ikke en jævla New York-rapper?» spurte jeg. Men han ringte meg bare igjen. «Hvorfor plager du meg? Er du hvit?» spurte jeg. Han svarte «ja», og jeg la på.

– Jeg tror jeg takket nei ti ganger før jeg til slutt gikk med på det. Han tok en stor risiko, vi gjorde en avtale før jeg hadde spilt inn musikken, fordi han virkelig ville ha meg med. Men vi endte opp som gode venner, selv før jeg hadde sett filmen. Og da jeg fikk se den, ble jeg blåst til side. Du vet hvordan Prince er r&b, men samtidig på siden av r&b? Abel Ferrara mente musikken min var en del av hiphop, men også ikke, at den var veldig filmatisk.

2 kommentar

  1. […] bidrag i snart utsolgte Eno Årbok 2015 er et intervju med Schoolly D, som ga ut tidenes første gangstaraplåt i […]

  2. […] DJ Yella, Egyptian Lover og Ice-T, og han avlegger også Philadelphia en visitt, der Will Smith og Schoolly D tidlig er ute med å vise hiphopens pop- og […]

Legg igjen en kommentar

