Absolute Ståle

Kunstneren og reklamemannen Ståle Gerhardsen begynner 2016 slik han avsluttet fjoråret, i rampelyset.

Rett før jul ble Gerhardsen utnevnt til månedens mann av Ressurssenter for menn, for sin tegnede dokumentasjon av livet i pappaperm (sjekk hashtag #pappapermtegninger på Instagram), og i dag åpner han soloutstillingen Absolute Music 9 på Galleri SG i Trondheim, der den står til og med 31. januar.

– Da jeg fikk muligheten til å boltre meg på Galleri SG, tenkte jeg at jeg måtte vise bredde og vise alle de ulike tingene jeg gjør. Men for at det skulle være logisk, måtte jeg ha en paraplybetegnelse, en konseptualisering av å samle de ulike retningene i en og samme utstilling, forklarer Gerhardsen om utstillingen som viser frem skisser, tegninger, trykk, fotografier, spraymaling, malerier, tekster og attpåtil fonter.

Han falt ned på avgjørelsen om å lage det han kaller en «best of akkurat nå»-utstilling.

– Og da slo det meg at jeg måtte kalle utstillingen Absolute Music 9. Den er nemlig den ultimate samleplaten, den har alt fra Jørn Hoel til Fresh Prince og 4 Non Blondes, hele spekteret med andre ord.

Gerhardsen var 13 år gammel, og hadde året i forveien gitt ut albumet Yo! som rapperen Ståle Stiil, da Absolute Music 9 ble utgitt i 1993. Samleplata solgte rundt 240.000 eksemplarer, men han hadde ikke cd-platen selv.

– Den ble spilt på alle klassefester og alskens sammenkomster da jeg gikk på ungdomsskole på Toten. Alle hadde den, utenom meg. Den står fortsatt på ønskelisten.

Opprinnelig publisert i D2.

Legg igjen en kommentar

