I dag kan du lese min store sak om Karpe Diem i D2, fra Magdi og Chirag møttes i første klasse på Oslo Handelsgym og fram til i dag.
Bonus på bloggen: I saken snakker Alis fra Klovner i Kamp, Apollo, DJ RegelGreger, Elling fra Gatas Parlament og OnklP om Karpe, her følger tre stykker som ikke fikk plass.
Og sjekk ut Karpe Diems egen spilleliste med låtene som formet dem i Spotify eller Tidal.
Og ja, denne låta er ikke med i spillelista, fordi verken Spotify eller Tidal har Wrath of the Math-albumet. «Nasjonalsangen til leiligheten til meg og MC Optik under siviltjenesten,» forteller Chirag.
Frank Bakke (tidligere norsksjef i Bonnier Amigo/Cosmos).
– Andre artister levde ut rockestjernedrømmen, Karpe var mer som et firma som drev med musikk, de hadde fra første dag helt klare tanker om økonomi og hvordan ting skulle fundere. De var også veldig kjappe til å snappe opp popfunksjonen i en låt, det gikk fort å få dem på radioen. De hadde musikken i blodet, samt at de alltid har brukt produsenter som har catcha det. Og de har utviklet seg fra album til album, samtidig både tekster og musikk er hitbasert, ekstremt dagsorientert og alltid aktuelt, de har nesten laget et konseptalbum hver gang.
Vågard Unstad (A-laget).
– Jeg husker Karpe Diem som de litt streite, halvnerdete folkene, de som laget en sang om at de skulle banke folk med balltre fordi de ikke fikk skatehallen sin. Nå er de blitt flinkere til både nerding og rapping. Jeg er ingen fan av musikken deres, men respekterer at de gjør hva faen de vil, og det kjenner jeg meg igjen, mens vi i Bergen nå ser mye kjekk ungdom som lager musikk som er tøffere enn de selv er.
Bjørn Harald «Quest» Færøvik, produserte Karpe i 2003 og 2004. Hans EP Quest Vol. 1 var første gang Chirag rappet på plate (da som Chicosepoy fra Carpe Diem).
– Da de spilte inn Glasskår EP var det skikkelig grasrotarbeid, de brukte lang tid i studio. De var vant til konserter og trengte studioopplæring, først og fremst gikk det opp for dem hvilke muligheter de hadde med å jobbe en produsent. De lærte fort, begynte å jobbe annerledes og tenkte nå mer på å lage musikk for lydfesting, altså plater, og ikke for utøvelse. De skiftet litt tankegang. De var sjarmerende, lette å like og hadde en melodiøs stil, de var annerledes enn den gategreia de fleste andre i miljøet drev på med. Jeg tror National Cypher-bidraget var første gang jeg så at Chirag skulle være litt tøff.
14 svar på “Karpe Diem i D2”
[…] tar også en Karpe Diem, og lager musikkvideo til alle de ti sangene på […]
[…] har fylt 17 sider av dagens D2: Coversaken om Lars Vaular, Jenny Hval, Karpe Diem, Kanye West, Frank Ocean, Beyoncé og flere som utfordrer grensene mellom musikk og kunst. Nils […]
[…] Her følger en spinoff fra fredagens D2-sak om den visuelle musikken til Lars Vaular, Jenny Hval og Karpe Diem: […]
[…] har gjort et slags comeback i år? Fra Beyoncé og Solange Knowles til Kanye West, Frank Ocean og Karpe Diems Heisann […]
[…] albumet har gjort et slags comeback i år? Fra Beyoncé og Solange til Kanye West, Frank Ocean og Karpe Diems Heisann […]
[…] Lars Mytting, Cecilie Enger, Heidi Linde, Johan Harstad, Sturla Haugsgjerd, Chirag Patel fra Karpe Diem og Lars Lillo-Stenberg fra […]
[…] vi sammenligne Spellemannprisen 2017, 2007 og 1997 med hiphopbrillene på? I år kjemper Cezinando, Karpe Diem og Lido om urbanprisen, og i tillegg er Cezinando og Karpe Diem nominert til tekstforfatterprisen, […]
[…] den sjette (!) singelen fra Kenneth Engebretsens kommende debutalbum, OnklP og Chirag gjesterapper, mens jeg dukker opp rundt […]
[…] nordavind» Jaa9 & OnklP: «Sjåre brymæ» Gatas Parlament: «Fred, frihet & alt gratis» Karpe Diem: «Glasskår EP» MadCon: «It’s All A […]
[…] står for intervjuene med Jenny Hval, Chirag Rashmikant Patel i Karpe Diem, Amal Aden og Arif […]
[…] samla rundt 20 artister med «fremmedetnisk» bakgrunn (inkludert Don Martin), med rappere som Karpe Diem, Equicez og Madcon i […]
[…] fått tilsendt sitatsjekk. Også Vinni og Madcon. Men når det er sagt, sier Holen at Chirag fra Karpe har sagt at hvis han får Tshawe fra Madcon til å lese hele boka, så er det en større prestasjon […]
[…] er jo hyggelig, jeg har bare lyst til å legge til at Karpe i 2000-årene omtrent var det eneste norske hiphopbandet som faktisk klarte å treffe så bredt at […]
[…] mente egentlig Karpe, hvordan tok Zade det, hvorfor er det så mange som kaller ham «potet» – og hva slags låt […]