Er amerikanske The Office bedre enn originalen?

«Nesten på høyde med originalen,» skreiv jeg om amerikanske The Office i 2006.

Etter ni sesonger og 187 episoder fra 2005 til 2013 må det være lov å spørre om den endte opp som bedre.

Første sesong av amerikanske The Office føles ut som en meningsløs kopi, men i sesong to løsner det.

Greg Daniels, Ricky Gervais, Stephen Merchant
The Office Season One + Season Two
Universal 2006 + 2007, 127 + 458 minutter

Hvordan følger du opp en skoledannende suksess som den britiske tv-serien The Office? Med et hederlig unntak i Marit Åslein og Linn Skåbers Hjerte til hjerte har bleke norske kopier som Fremtiden kommer bakfra, Etaten og Arkivet vist at det ikke er noen god idé å prøve ut samme kvasidokumentarstil i hjemlige og marginalt annerledes miljøer.

Nei, for en gangs skyld er det en erkeamerikansk «remake» som fungerer best, for når Wernham-Hogg i Slough, Berkshire blir til Dunder-Mifflin i Scranton, Pennsylvania er sjefen blitt mindre ond, men desto dummere, mens rollegalleriet utvides betraktelig, slik at flere bifigurer får større plass til å vise sin personlighet.

Amerikanske The Office er større, dummere og pinligere enn sin pappa, selv om noe av den mest infame ondskapen og satiren har måttet vike for en mer tradisjonell og familievennlig sitcomsetting.

En av årsakene er selvsagt at amerikanske The Office fra sesong to er oppe i 22 episoder i året, slik at den endeløse småkjeklingen på kontoret og den håpløse kjærlighetsaffæren mellom Jim og Pam må sprites opp med flere løpende historier.

Kjærlighetslivet til sjefen Michael Scott (Steve Carell) blir brettet ut i all sin gru, mens Rainn Wilson som spyttslikkeren Dwight Schrute stadig stjeler showet med nerding av høy klasse, framført med like stivt pokerfjes.

Fortsetter det slik, må arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen gripe inn, for The Office er den mest nådeløse oppmuntringen til mobbing, latskap og unnasluntring på bekostning av både arbeidsgiver og kollegaer.

Opprinnelig publisert i Ny Tid.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: