The Return of New York Noise

Men samleplata var ikke død. Fredag 11. mars gjenutgir Soul Jazz Records samleren New York Noise.

Her er min anmeldelse. Og samleren nederst var nok mitt første møte med The Slits og Viv Albertine, som jeg i 2014 fikk intervjue for D2.

Diverse artister
New York Noise: Dance Music from the New York Underground 1978-1982
Soul Jazz Records/Bonnier Amigo 2003
5/6

“Dance to the underground” synger Radio 4, et av flere New York-band som mikser hissig punk og dansbar funk om dagen. Med denne samleren gir retromesterne i Soul Jazz et grunnkurs i originalene.

New York Noise er en søsterutgivelse til 2001s In the Beginning There Was Rhythm, som presenterte den engelske postpunkscenen. Denne gang får vi amerikansk punkfunk, no wave, skrudd disco og tidlig hiphop, men det er tynt med kjente band (ingen Talking Heads, Blondie, Kid Creole eller Suicide).

Isteden er det i hovedsak band fra plateselskapene 99 Records og Ze Records, der Bill Laswells Material, nylig gjenforente ESG, hiphopklassikeren ”Beat Bop” av Rahmelzee (produsert av kunstneren Jean-Michel Basquiat) og Sonic Youth-læremesteren Glenn Branca er de mest ”kjente”.

Fellestrekk er musikk som bryter ned skillelinjer mellom rase, kjønn og kunstformer; to tredeler av bandene har kvinnelige medlemmer, musikken låner fra hvit punk og rock og svart disco, funk og hiphop, mens koblingene til New Yorks kunstscene er mange og sterke.

New York Noise er en spennende samler fra en svunnen tid, men samtidig svært aktuell for å forstå hva som skjer i musikken i dag.

PS! Sjekk også ut samleren Mutant Disco fra Ze Records.

Opprinnelig publisert i Dagsavisen.

Bonus: Aftenposten-anmeldelse av In The Beginning There Was Rhythm.

Diverse artister
In The Beginning There Was Rhythm 
Soul Jazz/Bonnier Amigo 2001
4/6

80-tallet er tilbake, men vent – ikke det 80-tallet.

In The Beginning There Was Rhythm er en fin påminnelse om at Happy Mondays, The Stone Roses og Primal Scream langt fra var de første bleke engelskmennene som forsøkte seg på dansegulvet.

I etterdønningene av punken trakk engelske musikere reggae, funk, elektro og disco inn i miksen – og her får vi smakebiter fra postpunk-band som 23 Skidoo, Cabaret Voltaire og Throbbing Gristle. Kjennere kan nok diskutere om innholdet er representativt til de blir blå, men for oss med vagere kunnskap til perioden er dette en artig historietime – selv om platen ikke når opp mot tidligere blinkskudd fra Soul Jazz.

Høydepunkter: «In The Beginning, There Was Rhythm» (The Slits), «Shack Up» (A Certain Ratio), «Being Boiled» (The Human League).

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: