Hør på Throwing Muses

Takket være Susanne Christensens fine bok En punkbønn fikk jeg snusen i Paradoxical Undressing, selvbiografien til Kristin Hersh fra bandet Throwing Muses.

Som musikken til Hersh er det en usedvanlig sterk, åpen og rørende historie, og lesinga har fått meg til å høre på Throwing Muses igjen.

Det bør du også gjøre.

Mye ligger ute til strømming, men sjekk ut videoene under og samleplata Anthology først.

Og som så ofte ellers med noen av mine virkelige favorittband, har jeg skrevet fint lite om Throwing Muses. Jeg oppdaget bandet på den plata som kanskje har vært aller viktigst for min musikkinteresse, men jeg har aldri skrevet om dem, trodde jeg, før jeg fant denne VG-notisen fra 1996:
_____

Neste torsdag gjester amerikanske Throwing Muses hovedstaden. Deres siste plate Limbo er slett ikke verst, men låtskriver og frontkvinne Kristin Hersh har langt sterkere ting i bakhånd.

Kristin startet Boston-bandet i 1985 sammen med sin stesøster Tanya Donnelly.

I 1991 meldte Tanya overgang til The Breeders, og senere Belly, men sent på 80-tallet laget de to uslåelige plater sammen.

Debutplaten Throwing Muses fra 1986 ble spilt inn mens Kristin bare var 19 år gammel og gravid. Platen er en av 80-tallets sterkeste innen småskrudd rock. I 1987 og 1988 fulgte gruppen opp med de meget bra platene The Fat Skier og House Tornado, som i dag kan fås på samme cd. Intet dårlig kjøp, det heller.

Kristin Hersh har også gitt ut en lang rekke soloplater, ikke minst denne.

 

Én kommentar

  1. […] MELDING: Hør på – og les – Throwing Muses. oyvindholen.wordpress.com/2016/03/17/hor… https://t.co/vtiWKOjevV […]

Legg igjen en kommentar

