Amp Fiddler er tilbake

Amp Fiddler er tilbake med femtealbumet Motor City Booty, hans første siden Sly & Robbie-samarbeidet Inspiration Information fra 2008.

Her er min anmeldelse av andreplata, gitt ut 14 år etter 1990-debuten (som jeg ikke kjente til i 2004).

Amp Fiddler
Waltz of a Ghetto Fly
Genuine/Play It Again Sam/Playground 2004
4/6

Innsmigrende solodebut fra gammel soulsliter.

Joseph «Amp» Fiddler er ingen ungsau i bransjen, men melder seg først nå for alvor i den tett befolkede neosoul-genren. Detroit-karen har spilt keyboard for George Clinton i 14 år (frem til 1996), og har også hjulpet notabiliteter som Prince, supergruppen Lucy Pearl og technoheltene Carl Craig og Moodymann. Ta med en dæsj D’Angelo, så utgjør dette også et godt referanseverk for mannens soloprosjekt.

Albumet er lekkert, silkeglatt og melodisk innsmigrende, men fiddler’n blekner en smule sammenlignet med forbilder som nevnte Prince og D’Angelo. Han har størst egenart når han krysser Detroits rike arv innen soul og house på låter som «Love & War» og «Superficial», mens noe av jazzfunkdrodlingen og funkgroovene ellers blir nettopp noe overfladisk.

En fin plate, absolutt, men konkurransen med hordene av sterke, yngre soulstemmer er nok i hardeste laget. Det er ikke alltid de gamle er eldst.

Opprinnelig publisert i Aftenposten.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: